Zlatý glóbus v kategorii drama pro film Bohemian Rhapsody ze života zpěváka Freddieho Mercuryho (a zbylých tří členů skupiny Queen) klade otázku, co se dnes ve scénickém umění považuje za drama. Příběh je podán barvotiskovým způsobem a skutečné osobní drama v něm vidíme zčásti proto, že známe osud hlavního hrdiny. Způsobem zpracování, tedy vytvářením nového dramatu ze skutečného lidského drama, se Bohe­mian Rhapsody podobá mnoha filmům ze sportovního prostředí. Mnoho paralel najdeme například s méně umným, a přece nikoli neambiciózním snímkem o soupeření dvou tenisových legend Borg/McEnroe z roku 2017. Při udílení švédských filmových cen Zlatohlávek proměnil deset nominací ve dvě výhry − pro nejlepšího herce ve vedlejší roli a tvůrce vizuálních efektů.

Oba filmy se podobají v tom, že se neumí rozhodnout v otázce hlavního hrdiny. U Rhapsody víme, že si Brian May, Roger Taylor a John Deacon vyžádali více prostoru na plátně, a Mercuryho story to nesvědčí.

Björn Borg ani John McEnroe nebyli k tvorbě snímku s jejich jmény v názvu přizváni, což Američan nesl nelibě a na konečné verzi je poznat, jak se tvůrci neuměli rozhodnout, jestli točí o Švédovi, nebo o rivalitě dvou hráčů.

Další shoda je v tom, že filmy jsou rámovány vrcholnou událostí (koncert ve Wembley 1985 a finále Wimbledonu 1980) a vracejí se do období dospívání hlavních postav.

Co se děje v zákulisí

Výpravy zpět v čase a stylizovaně dramatizované životy slavných (ze showbyznysu i sportu) jsou spojené nádoby. Ukazují, proč takové snímky právě nyní vznikají. Jedním z trendů třetího milénia je "retro" spojené s nostalgií velké části západní společnosti po časech, kdy ještě do života tolik nepronikala technologie. Tvůrci vycházejí staršímu publiku vstříc, minulost náležitě kašírují a skutečné drama spíš markýrují. Získávají tím body u mladší generace žijící vlastní dramata, jež by na osmdesátkové schízy svých rodičů a prarodičů jinak nebyla zvědavá.

A vlastně si je opakovat nechtějí ani dříve narození, takže jeden film skončí dřív, než začne Mercuryho umírání, a druhý ukáže páté Borgovo wimbledonské vítězství, ovšem nikoli porážku ve snaze získat šesté ani byznysový neúspěch, jenž ho málem přivedl k bankrotu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete, proč osudy sportovních hvězd často lákají filmaře ke zpracování jejich životního příběhu na filmovém plátně. Co jsou typické prvky takových filmů a jak je na tom česká kinematografie ve srovnání se světovou.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru