Dvě vzájemně nesouvisející soudní jednání minulý týden ukázala, jakou moc může mít televizní zpravodajství při ovlivňování nálad ve společnosti. Pachatelé v obou případech prohlašovali, že jejich vyhrocené a potažmo společensky nebezpečné jednání bylo stimulováno dojmy, které si odnesli ze sledování reportáží o uprchlících.

Oba podlehli strachu z migrační krize. V domnění, že hordy násilnických uprchlíků jsou už za rohem, sáhli sami k trestným činům. Jeden pokácel stromy na koleje, druhý vydíral ředitelku mateřské školy.

Televizní zpravodajství a internet jsou nejsilnějšími generátory emocí ze všech médií. Způsob, jakým se v televizi pracuje s obrazem, zvukem, grafikou, střihem nebo barevným pojetím, může u diváka ovlivnit vnímání podstaty zprávy. Rádio nemá obrázky a musí se spolehnout na hlas a zvuky. Noviny nemají videa ani zvuk, zůstává jim tedy práce s titulky a fotografiemi. Televize oproti tomu může tutéž informaci sdělit mnoha různými způsoby − a je jen na režii, jak to udělá. Mediální výzkumy potvrzují, že se pozornost diváků s rozvojem technologií tříští mezi více zařízení, takže zachytávají spíše dílčí dojmy než celistvé informace. S o to větší razancí ale potom zprávy okomentují na Facebooku přes mobil, který při sledování televize drží v ruce.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru