Podávání občerstvení ve vlacích, ať již v jídelních vozech nebo formou pojízdného bufetu, je už běžnou službou pro cestující. Když si ale dávají například kávu cestou z Brna do Prahy, nemusí vůbec tušit, že právě přispívají do maďarské nebo rakouské státní pokladny. Za rok tak podle odhadu prodejců přijde Česko o miliony.
Zatímco v běžném podnikání se platí DPH v zemi, kde k prodeji zboží či služby dojde, v případě prodeje ve vlacích je situace jiná. Veškerá DPH z prodeje občerstvení během cesty jde do rozpočtu té země, kde má spoj výchozí stanici, tedy například ve Vídni. "Při poskytování stravovací služby na palubě lodi, letadla nebo ve vlaku je místem plnění místo zahájení přepravy osob," potvrdil mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.
Doplnil, že takové řešení představuje "vstřícnost vůči poskytovatelům stravovacích služeb". Jenomže právě poskytovatelé stravovacích služeb říkají, že takový způsob zdanění je pro ně velkou byrokratickou zátěží, navíc obírá českou státní pokladnu o peníze.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...