Procházet prvorepublikové články o letectví je radost. Čiší z nich nadšení z nového způsobu dopravy, vědomí, že Československo příliš nezaostává za světovými velmocemi, i odhodlání se na špičce udržet. Letectví mělo sehrát zásadní roli v obraně republiky a bylo bráno jako důležitý nástroj pomáhající k rozmachu hospodářství.

Pionýrskou dobu lemuje řada úspěchů. Naše vojenské letectvo mohlo dlouho stavět na strojích domácí konstrukce, které se i vyvážely, a nejúspěšnější typ se dokonce stavěl v licenci v Belgii. Předválečné Československo vzhledem ke svému extrémně protáhlému tvaru a nedostatku železničních tratí spojujících východ se západem kladlo velký důraz na vnitrostátní leteckou dopravu. K pátému výročí vzniku republiky státní aerolinky ČSA zahájily provoz na lince Praha−Bratislava a brzy se létalo i do Brna, Košic, Mariánských Lázní či Užhorodu.

Éra vnitrostátních letů však dnes přistáním posledního letadla přivážejícího cestující z Ostravy do Prahy končí. Zřejmě definitivně, za stávajících podmínek není žádný spoj mezi dvěma českými městy ekonomicky životaschopný.

Příliš malá země

Nic nevyjadřuje prvorepublikové nadšení pro létání tak dobře jako okřídlený slogan Vzduch je naše moře. Dodnes se připisuje prezidentovi Tomáši Garrigu Masarykovi. Zní to logicky. Vždyť jménem první hlavy státu se zaštiťoval Masarykův letecký fond a později i Masarykova letecká liga. Někdy se autorství, zřejmě s logikou "vždyť to byl letec", připisuje Milanu Rastislavu Štefánikovi, který ale v troskách letadla zahynul deset let předtím, než výrok opravdu zazněl.

Slova, která veřejnost natolik oslovila, vyšla z úst Jana Bervidy. Jihočeský rodák a legionář se brzy po vzniku republiky vypracoval na uznávaného odborníka na letectví. V roce 1927 se stal technickým komisařem letecké výkonné služby na ministerstvu veřejných prací a současně působil v mezinárodních leteckých organizacích. Celý jeho slavný výrok zní: "Nemáme ani zaoceánských přístavů, ani zaoceánských lodí. Vzduch je naše moře," a nebyl tehdy jen prázdnou deklarací.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru