Na britskou železnici zamíří v roce 2022 vlak na vodíkový pohon. Jeho podobu představil v pondělí francouzský výrobce vlaků Alstom ve spolupráci s britskou společností Eversholt Rail. Vlaky jsou výjimečné především svojí ekologičností − neprodukují žádné emise a jedinou odpadní látkou je voda. Alternativní pohon ocení i cestující a obyvatelé v okolí tratí − vlak na vodík je výrazně tišší než tradiční vozidla s dieselovým pohonem. Soupravy vzniknou modernizací starších jednotek z osmdesátých let.

Britská vláda chce do roku 2040 vyřadit všechny vlaky na dieselový pohon. Nebude to ale mít jednoduché. V zemi je elektrifikováno pouze 42 procent tratí. Vlak na vodík tak může představovat alternativu k nákladné elektrifikaci, která se na regionálních tratích nemusí vyplatit.

Británie ale není první zemí, která vlaky na vodík uvede do provozu. První soupravy s vodíkovým pohonem na světě už jezdí od září v Německu na regionální trati mezi městy Cuxhaven a Buxtehude. Do roku 2021 by mělo ve spolkové zemi Dolní Sasko jezdit dalších 14 takových vlaků.

1000 kilometrů

mají vlaky od Alstomu pro britskou železnici dojet na jedno "natankování". Zdrojem energie v nich budou vodíkové palivové články. Přebytečná energie bude ukládána v lithium-iontové baterii. Ta má například pomáhat udržovat kontinuitu napájení.

16 vlaků

na vodík plánují nasadit v německé spolkové zemi Dolní Sasko do roku 2021. V současné době testují na regionální trati dvě zcela nové jednotky typu Alstom Coradia iLint. Vlaky na vodík zvažují i další spolkové země.

Na rozdíl od Británie se jedná o nově vyrobené jednotky rovněž od Alstomu, který je v této oblasti světovým lídrem. Jeho vlaky s vodíkovým pohonem by měly během několika let začít jezdit i na francouzských tratích. Tamní dráhy je chtějí nasadit v roce 2022. Do roku 2035 by se pak chtěly úplně zbavit dieselových jednotek.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru