Prodeje nových automobilů po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů. Propad o 3,7 procenta byl vůbec prvním za posledních pět let. Stál za ním především nový systém měření emisí WLTP. Ten loni v září zavedla Evropská unie, aby údaje o zplodinách uvedené na papíře více odpovídaly realitě.

Změna způsobila řadě firem značné problémy. Velká část výrobců nestihla včas homologovat všechny varianty vozů a musela v září zcela zastavit prodeje některých modelů.

"V září byl pokles prodejů extrémní. V říjnu a listopadu se sice zlepšil, ale zdaleka se nepodařilo dohnat ztrátu. Loňský prosinec byl vůbec nejslabším za poslední roky," popisuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. V posledním měsíci loňského roku se trh s novými vozy propadl meziročně o 27 procent na 14 666 kusů.

Podle analytiků se WLTP negativně promítne i do letošních statistik. Poradenská společnost PwC odhaduje, že automobilky za celý letošní rok v Česku prodají okolo 265 tisíc nových vozů. "WLTP se negativně projeví na počtu registrací především v prvním kvartálu letošního roku, a to hlavně u velkých automobilek," říká analytik PwC Jakub Jurga.

Přes zmíněné komplikace se loni v kontextu celého trhu dařilo Škodě Auto, která byla již tradičně nejprodávanější značkou v Česku. Prodala 84 172 vozů, o pouhých 34 více než v předchozím roce. Její výsledky však mohly být řádově lepší. Stejně jako další automobilky kvůli WLTP nestihla včas homologovat všechny své modelové řady. Tisíce aut proto z továren české firmy, která je součástí německého koncernu Volkswagen, mířily na odstavná parkoviště namísto k dealerům. Letos už by nový systém měření emisí neměl mít na prodeje škodovek výraznější vliv.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Evropská unie vidí budoucnost v elektromobilitě. V Česku jsou ale zatím prodeje elektromobilů mizivé. Kolik jich loni Češi koupili?
  • Jaké další nástrahy může automobilkám přinést přísnější evropská regulace?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.