Prodej nových osobních aut na českém trhu loni poklesl o 3,7 procenta na 261 437 vozů, a nepřekonal tak rekordní rok 2017, kdy automobilky prodaly 271 595 vozů. V samotném loňském prosinci trh klesl o 27 procent. Na úterní tiskové konferenci to oznámili zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA). Šlo o první pokles trhu od roku 2013.

Prodej v druhé polovině roku ovlivnilo zavádění nových homologačních testů WLTP. Za zkratkou se ukrývá přísnější metoda měření emisí u aut. Tu loni v září zavedla Evropská unie, aby údaje o zplodinách uvedené na papíře odpovídaly více realitě.

Změna způsobila řadě firem značné problémy. Velká část výrobců nestihla včas homologovat všechny varianty vozů a musela v září zcela zastavit prodeje některých modelů.

Přísnější pravidla výrazně zpomalila prodej aut v celé Evropě. Nejvíc to bylo znát právě v září, kdy počet registrací nových aut v unii klesl o 23,5 procenta na 1,09 mi­lionu vozů. S velkými komplikacemi se potýkal německý koncern Volkswagen. Tomu od 1. září vypadla z nabídky polovina ze 14 modelů. Firma hlásila zpoždění výroby u 250 tisíc aut.Potřebná razítka se jí nepodařilo získat například ani pro populární Golf. To se okamžitě projevilo na výsledcích koncernu. Provozní zisk mu ve třetím čtvrtletí klesl o 18,6 procenta na 3,51 mi­liardy eur (90,7 miliardy korun).

Škodě Auto, která je součástí německého koncernu, se prodeje v září snížily o více než čtvrtinu. Místo aby automobilka nově vyrobené vozy posílala z továren rovnou dealerům, musela je ve velkém odvážet na odstavná parkoviště.

"Říjen a listopad už byl co se týče nových registrací o poznání lepší než září, ale zdaleka nedohnal ztrátu. Prosinec byl za poslední roky vůbec nejslabší na registrace nových aut," řekl tajemník SDA Josef Pokorný.

WLTP bude mít podle predikce společnosti PwC vliv i na letošní prodeje. Analytici odhadují, že rok 2019 bude pro český autoprůmysl opět úspěšný, ale prodeje s největší pravděpodobností nepřekonají rekordní rok 2017. Podle PwC se letos prodá okolo 265 tisíc automobilů. Jejich výrobu bude v Česku komplikovat především nedostatek pracovních sil - firmy mají nouzi o kvalifikované dělníky. Komplikaci podle odborníků představuje také plánovaná přísnější regulace emisí CO2 ze stran Evropské unie.

Automobilky se připravují na dobu, kdy budou muset razantně snížit množství oxidu uhličitého, které vypouští do ovzduší jejich automobily. Po roce 2020 budou muset srazit průměrné emise u vyrobených aut, jinak budou platit miliardové pokuty. Po roce 2025 se navíc regulace ještě výrazně zpřísní. Proto automobilky ve velkém investují do alternativních paliv a především elektromobilů, jejichž prodej chtějí firmy rozjet ve velkém. Nikdo však zatím nedokáže odhadnout, jak velký zájem o tyto ekologické vozy bude ze strany zákazníků. Právě to bude mít v příštích letech významný vliv na to, kolik nových aut budou jejich výrobci prodávat.

Nejprodávanější značkou byla loni Škoda Auto s 84 172 vozy, což je o 34 více než v předchozím roce. Následuje Volkswagen s poklesem o 9,6 procenta na 24 358 aut a třetímu Hyundai klesl odbyt o 4,4 procenta na 20 476 vozů.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 25 834 prodanými vozy, následuje Fabia s prodejem 21 080 aut a Rapid, který si pořídilo 14 353 zákazníků. Následují Hyundai i30 a Škoda Superb.

Škoda podle ředitele českého zastoupení Luboše Vlčka zaznamenala zvýšení tržního podílu z 30,7 na rekordních 32,2 procenta. "Výsledek ovlivnila konzistentní obchodní politika značky i úspěšné zaměření na retailové zákazníky. Ti tvoří necelou čtvrtinu našich prodejů," řekl Vlček.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 4,3 procenta na 20 225 automobilů. První je Peugeot (2780), následuje Volkswagen (2704) a Fiat (2549). Nejoblíbenějším modelem byl Peugeot Boxer. Registrace nákladních aut klesly o 1,1 procenta na 9894 vozidel. Nejvíce prodaly značky Mercedes Benz, DAF a MAN.

Prodej autobusů se zvýšil o 49,6 procenta na 1203 vozidel. První je domácí značka SOR s prodejem 368 vozidel, následuje Iveco s 315 autobusy a třetí skončil Mercedes (102).

Počet zaregistrovaných nových motorek se loni meziročně zvýšil o 7,7 procenta na 17 281 strojů. První skončila Honda s 3232 prodanými motocykly, následuje Yamaha (1301) a CF Moto (1166).

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru