E-shopy po Vánocích lákají na slevy ve výši desítek procent. Ve skutečnosti však úspora není tak senzační, jak se zákazníkům může na první pohled zdát. Stát přitom nemá páku na to, aby většině slevových triků zamezil.
Třeba Alza nyní zlevnila iPhone 6S s pamětí 32 gigabytů z necelých 18 tisíc korun na polovinu. Podle srovnávače cen Heureka.cz přitom cena tohoto telefonu ve zmíněné konfiguraci v ostatních e-shopech během roku nepřesáhla 14 tisíc a v prosinci dokonce klesla pod 10 tisíc korun. Alzou avizovaná povánoční sleva ve výši 50 procent tak reálně dosahuje pouze třetiny až desetiny původní ceny.
Podobné triky na zákazníky zkouší také e-shopy Datart, Mall.cz nebo internetový obchod s kosmetikou a parfémy Notino.cz. Ten u parfémované vody pro ženy Lanvin Éclat d'Arpège uvádí původní cenu 2249 korun, kterou nyní snížil o 69 procent na 690 korun. Průměrná cena zmíněného parfému přitom podle Heureka.cz v ostatních e-shopech v posledních 10 letech v průměru nikdy nepřesáhla tisíc korun. Reálná sleva je tedy sotva třetinová.
Internetové obchody dobře vědí, že pokud výši slev přifouknou, zvýší se jim tržby. Ty mohou v povánočních výprodejích probíhajících od 25. prosince do konce ledna odhadem dosáhnout až 20 miliard korun. Za jediný týden listopadových slev v rámci Black Friday pak tržby e-shopů přesáhly čtyři miliardy korun a meziročně narostly skoro o pětinu.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...