Nejbohatší Francouz Bernard Arnault si vysloužil přezdívku "vlk v kašmírovém rouchu". Získal ji díky svému dravému podnikatelskému stylu. Největší luxusní módní firmu na světě Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) vybudoval na postupném skupování menších společností, často také těch, které byly v potížích. Jednou z takových byla v 80. letech i textilní firma Boussac, která vlastnila značku Dior. "Jsem velmi soutěživý. Je to jako tenis, vždycky chci vyhrát," prohlásil nedávno miliardář, do jehož portfolia patří kolem sedmdesáti značek.

Výkonný ředitel a předseda představenstva skupiny LVMH Arnault patří mezi nejsledovanější byznysmeny ve Francii. Téměř každý jeho krok rozebírají analytici a informují o něm nejen ekonomicky laděná média. Je navíc dobrým přítelem exprezidenta Nicolase Sarkozyho, jemuž byl dokonce svědkem na druhé svatbě.

V březnu Arnault, který má jmění v hodnotě 66,4 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun), oslaví sedmdesáté narozeniny. Podobně jako další vysoce postavení šéfové velkých firem si i on vychovává nástupce, kteří po něm luxusní impérium převezmou. Spoléhá se na své děti − z prvního manželství má dceru a syna, z druhého další tři syny. Všechny své potomky už na různých pozicích zaměstnává v LVMH.

Italské odcházení

Velké rodinné podniky loni přišly o několik významných osobností, které se léta podílely na jejich fungování. Ve věku 96 let zemřela Wanda Ferragamová, manželka Salvatora Ferragama, zakladatele stejnojmenné italské značky. Po jejím odchodu se spekuluje, že rodina módní firmu, která prodává luxusní šátky nebo kabelky, prodá. Rodina Ferragamů to ale zatím odmítá. Odešli také dva spoluzakladatelé italské značky United Colors of Benetton. Loni v červenci zemřel Carlo, v říjnu pak Gilberto Benetton.

42,6 miliardy eur

dosáhly v roce 2017 tržby největší luxusní módní firmy na světě Louis Vuitton Moët Hennessy – LVMH.

Skupina vyrábí vše od šampaňského přes koňak až po parfémy a luxusní kabelky. Řadí se pod ni značky jako třeba Dior, Givenchy nebo Hennessy. Tržby LVMH v roce 2017 meziročně vzrostly o 13 procent na 42,6 miliardy eur, tedy 1,1 bilionu korun.

Korunní princ se stará o image

Zatím není jisté, které ze svých pěti dětí si Bernard Arnault vybere jako svého nástupce. Novináři se ho na to často ptají, vždy ale odpovídá vyhýbavě. Říká, že nejvyšší funkci získá ten, který bude z rodiny nejschopnější a dokáže zkombinovat byznys s kreativitou a talentem.

"Ještě tu pár let ale budu," řekl nejbohatší Francouz pro televizi CNBC.

Francouzská média za neoficiálního korunního prince LVMH považují nejstaršího Arnaultova syna, nyní jedna­čtyřicetiletého Antoina.

Ve firmě už vystřídal řadu funkcí. Od roku 2005 pracoval v reklamním oddělení LVMH, o dva roky později začal řídit komunikaci ve značce Louis Vuitton − ta vyrábí kožené kabelky nebo luxusní cestovní kabely s logem LV. Právě na tomto postu k sobě Antoine Arnault poprvé výrazněji přitáhl pozornost. Do reklamní kampaně zapojil slavné osobnosti, jako byl třeba někdejší vůdce Sovětského svazu Michail Gorbačov, boxer Muhammad Ali či zpěvák Bono.

Upozornil na sebe také tím, že vyvolal jednání s tradičním a dlouholetým rivalem, francouzskou luxusní společností Kering, pod kterou spadá třeba značka Gucci. S ní se dohodl například na tom, že obě firmy omezí příliš štíhlé modelky.

Vedle toho Antoine Arnault přibral i další role ve společnostech, které jsou součástí skupiny. Šéfuje obuvnické značce Berluti nebo výrobci kašmírových svetrů Loro Piana.

Od loňského léta mu přibyla ještě další funkce. Na starosti má komunikaci a image celého impéria LVMH. Také jeho třiačtyřicetiletá sestra Delphine pracuje v LVMH, od roku 2000. Tehdy začínala po boku slavného návrháře Johna Galliana ve stejnojmenné značce, kde se podílela na rozvoji produktů a na marketingu. Později pracovala i pro Dior, kde se v roce 2008 stala asistentkou výkonného ředitele Sidneyho Toledana.

Zasadila se i o to, aby LVMH dále pokračoval v akvizicích dalších módních firem. Na její popud LVMH pohltil další menší podniky, třeba britského výrobce bot Nicholas Kirkwood nebo francouzské šperkařství Repossi.

Vůbec nejvíce se Delphine věnuje značce Louis Vuitton. "Dávám pozor na to, abychom měli ty správné produkty pro jednotlivé trhy. Také mám na starosti vývoj jednotlivého zboží. Sleduji vše od prvního náčrtu až do chvíle, než dorazí do prodejen," uvedla.

I mladší děti Bernarda Arnaulta se již zaučují v byznysu rodinného impéria. Šestadvacetiletý Alexandre Arnault vede už od roku 2016 německou společnost Rimowa, jež se specializuje na cestovní kufry. Další ze synů, třiadvacetiletý Frédéric, se zaučuje ve švýcarském hodinářství Tag Heuer. Nejmladší, osmnáctiletý Jean, ještě studuje, v rodinné firmě ale už absolvoval stáže.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru