Před pěti lety začal Roman Zima prodávat do Číny roušky chránící plíce před znečištěným vzduchem. Ten je v zemi tak špatný, že si lidé při odchodu z domu berou masku na obličej stejně samozřejmě, jako si nazouvají boty nebo oblékají bundu. A za ochranu před smogem neváhají platit. Brněnský podnikatel jim dodává roušku z nanovláken, která ze vzduchu filtruje nečistoty. Uspěl s ní i v dalších zemích.

"V Česku ani v Evropě není ovzduší tak znečištěné jako v Asii," vysvětluje Jana Zimová, spolumajitelka rodinné společnosti Respilon, proč s manželem rozjeli byznys v Číně. A přidává historku z návštěvy v Šanghaji, kde si podnik v místní továrně nechává roušky vyrábět. "V hotelovém pokoji jsme naměřili hodnotu 120 na indexu kvality vzduchu, v Evropě se považuje za alarmující cokoliv nad 20," popisuje, jak špatná situace v Číně je.

Index kvality ukazuje, jak moc je ovzduší znečištěné různými látkami − včetně sazí, částí kovů a soli nebo jedovatých plynů. Čím vyšší je číslo na indexu, tím horší vzduch je.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru