Kdo ještě váhal, že automobilový průmysl čeká revoluce, toho rok 2018 nejspíš přesvědčil. I vždy k novinkám skeptičtí Češi si začali připouštět, že se výrobci budou muset z velké část přeorientovat na auta, která při svém provozu nevypouští žádné škodliviny. Důvodů svědčících o zrychlené transformaci oboru se letos nakumulovala řada: od politických tlaků odrážejících preference veřejnosti ve vyspělých zemích přes soudní verdikty vytlačující diesely z center měst po rychle pokračující technologický vývoj, který dosud citelné handicapy "zelených" způsobů pohonu postupně eliminuje.

Jak zásadní je to změna, je dobře vidět na ohromných investičních programech, které oznamuje jedna automobilka za druhou. Mají jedno společné: razantně zvyšují výdaje na vývoj a výrobu elektromobilů s lithium-iontovými akumulátory, v druhé řadě pak do plug-in hybridů, tedy aut, která si na kratších tratích též vystačí jen s energií v bateriích.

Česko stojí na okraji. První hybridní auta sice sjedou z tuzemských výrobních pásů už v prvních měsících příštího roku a v dohledu je i plnokrevný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. To ale budou jen zlomky celkové produkce. Kvůli obratu koncernu Volkswagen k elektromobilům a velké rošádě, která v důsledku toho proběhne mezi jeho výrobními závody, se tuzemský průmysl paradoxně ještě více přimkne ke spalovacím motorům, jejichž sláva postupně pohasíná.

V Česku se takové tvrzení možná zdá přehnané a je jistě pravda, že benzin i nafta se budou v motorech osobních a hlavně nákladních aut "pálit" ještě dlouho. Ovšem bude se na "klasice" ještě vydělávat? Řada expertů si to i kvůli stále ostřejším regulacím, které jsou realitou nejen v Evropě, nemyslí. Zásadní je, že stejně situaci vidí vedení velkých automobilek. Bill Ford například hned v lednu oznámil, že "jeho" automobilka do roku 2022 do elektrovozů nasype 11 miliard dolarů (čtvrt bilionu korun). Kde na to vezme? Oseká výdaje dosud plynoucí do vývoje spalovacích motorů a do sedanů, po nichž klesá poptávka. Výsledkem má být 40 modelů s hybridním či čistě elektrickým pohonem. Ještě dvakrát větší investice oznámil Hyundai, jehož roční produkce už nejméně o dva miliony aut překračuje výrobu Fordu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Čeho se škodováčtí odboráři bojí, co jim naopak hlavu nedělá a čím je šokovala wolfsburská centrála?
  • A co bývalé největší automobilce světa poradil prezident Trump?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru