Další video se přehraje za deset vteřin. Podobnou hlášku dnes znají tisíce lidí, kteří si pouští své oblíbené seriály na on-line televizích Net­flix nebo HBO Go. Také sociální sítě Twitter, Instagram či Facebook umí výborně "zaháčkovat" své uživatele, aby na nich trávili hodiny denně. Tento přístup kritizuje nizozemská expertka na internet věcí Lorna Gouldenová ze společnosti Conclusion Digital.

"Většina aplikací bere lidem čas a nejsou uživatelsky přívětivé. Ve skutečnosti by je ale zákazníci možná používali raději, kdyby si po šesti měsících neuvědomili, že kvůli nim přišli o společenský život, protože se stali závisláky," uvedla na konferenci Power of Data pořádané Hospodářskými novinami Gouldenová. Ta šestnáct let působila jako vývojářka u výrobce elektroniky Philips. Před několika lety z firmy odešla a nyní společnostem radí s internetem věcí, tedy vzájemně provázanými přístroji, jež spolu komunikují. Hlavně jí jde o to, dívat se na věc z uživatelského pohledu.

Podle ní lidé touží spíše po tom, aby jim technologie čas šetřily. "Internetové televize by si měly říct: 'Jestli nám lidé platí roční předplatné, proč nás má zajímat, jestli službu používají hodinu, nebo šest hodin denně?' Jsme stále v začátcích. Ty firmy chtějí ukázat, že jsou úspěšné. Snaží se potěšit investory čísly o tom, kolik času na nich uživatelé tráví," dodává Gouldenová, podle které je však současný obchodní model pro internetové společnosti dlouhodobě neudržitelný.

Největší hodnotou jsou lidské emoce

"Jsem ale kriticky optimistická. Do budoucna vidím naději, že tento přístup začnou razit i internetové giganty jako Facebook nebo Netflix," dodává Gouldenová. První známky toho, že digitální firmy berou tyto trendy na vědomí, jsou například nové funkce Facebooku nebo iPhonu, které lidem zobrazují, kolik času na nich uživatelé tráví, nebo umožňují nastavit připomenutí, až uživatel překročí nastavený časový limit.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru