Od naší spolupracovnice z Francie - V srdci výrobního centra francouzského parfumářského gigantu Mane se výjimečné "nosy" předhánějí v inovacích. Musí splnit požadavky zvučných kosmetických značek, pro které vyrábějí základní složky i finální vonné kompozice.

Sídlo firmy, jež se už od založení v roce 1871 nachází na stejném místě v obci Bar-sur-Loup u jihofrancouzského města Grasse, se od té doby proměnilo k nepoznání. Spíše než romantický ráj vůní tohle rozlehlé výrobní centrum svou industriální architekturou připomíná moderní chemickou či farmaceutickou fabriku. Ve vzduchu po parfémech překvapivě není ani stopy. Přesto má zdejší výrobna k dispozici téměř 1500 vonných surovin, ať už přírodních extraktů nebo syntetických molekul.

Rodinná firma Mane & Fils, která je sedmým největším světovým výrobcem vůní, v posledních letech zažívá silný růst, a to i kvůli expanzi do ciziny. Na zahraničních trzích se jí daří díky široké nabídce základních složek pro výrobu vůní, jež pokrývá celou škálu aromat včetně přísad pro potravinářské výrobky.

1,16 mld. eur

byl loni obrat francouzské skupiny Mane. Proslavila se hlavně produkcí vůní, ty se ale na jejím loňském obratu podílely z 35 procent. Zbytek připadá na různé příchutě či aromata pro potravinářský a nápojářský průmysl.

"Devadesáti procent obratu dosahujeme mimo Francii. Za 20 let jsme ztrojnásobili počet našich dceřiných společností po celém světě na 37 a obzvláště hrdý jsem na náš průlom v Asii. Podíl tohoto kontinentu na našem obratu byl v roce 2004 jen 10 procent a nyní je to téměř 25 procent," vysvětluje šéf podniku Jean Mane, který jej vede od roku 1995.

Mane těží především z historických znalostí v oblasti surovin, tvrdí Alessandra Melziová, produktová manažerka pro Evropu, Střední východ a Afriku.

Firma do oblasti výzkumu a vývoje ročně investuje kolem devíti procent obratu. "Jedním z klíčů k úspěchu je využití místních zdrojů v dané zemi produkce a trvale udržitelné vztahy s místními výrobci. Využíváme tak místní řemeslné know-how a unikátní suroviny, které obohacují paletu parfémů a aromat po celém světě," dodává Jean Mane.

Jeho strategie funguje. Firma se chlubí, že za 10 let zvýšila svůj obrat na více než čtyřnásobek. V roce 2017 si meziročně polepšila z jedné miliardy na 1,16 miliardy eur.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu svým přátelům
  • Přístup do on-line archivu od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek?
Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru