Většina firem na sociálních sítích řeší především to, jak efektivně oslovit veřejnost a vybudovat si publikum, které by se mohlo proměnit v zákazníky. Málokdy nastane situace, že by běžný podnik musel řešit nějakou rozsáhlou krizovou komunikaci kvůli stížnostem klientů nebo vadným výrobkům. Správa sociálních sítí tak probíhá spíš poklidně a hlavní diskuse se vedou nad obsahem. Problém ale může přijít z nečekané strany: od vlastních zaměstnanců, kteří si na Facebooku pustí pusu na špacír.

Několik takových příspěvků se dostalo až před české soudy, které musely rozhodnout, jestli firma může vyhodit člověka za to, co o své práci napsal na sociální sítě. A když bude zaměstnanec někoho urážet nebo diskriminovat svými postoji, může se s ním podnik rozloučit s odkazem na ochranu dobrého jména? Střet svobody projevu a oprávněných zájmů zaměstnavatele řešil třeba Nejvyšší soud, který v jednom ze svých rozhodnutí zjednodušeně konstatoval, že kritika firmy je přípustná, ale musí být adekvátní a pravdivá. Z pohledu Ústavního soudu jsou sociální sítě svým zásahem a pojetím srovnatelné s jinými masmédii, třeba televizí nebo rozhlasem. Jeho čtyři roky starý nález říká, že když někdo prezentuje své myšlenky veřejně a chce jimi cíleně oslovit veřejnost, podléhá takový projev veřejné kontrole. Tuzemské rozsudky a nálezy sice na jednu stranu zpravidla připouštějí, že zaměstnanec může psát o problémech ve firmě, problém je ale v tom, když při svém boji za pravdu přežene míru a věcná kritika se promění v aktivní poškozování dobrého jména.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Kde přesně je hranice, do které může zaměstnanec na sítích kritizovat svou firmu a neporušuje ještě zákon?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru