Budíček ve tři ráno, fakturování, převoz zboží z Pardubic do Brna, při zpáteční cestě nákup lahůdek u výrobců, naplnění dřevěných bedýnek a ještě překlad složení potravin do cizích jazyků. Pak čekají podnikatelku Evu Urbanovou asi tři hodiny spánku a probuzení do dalšího náročného předvánočního dne. "Letošní rok je pro mě zlomový, snažím se sehnat a zaučit brigádníky, jinak se upracuji," přiznává zakladatelka firmy České bedýnky, která se dala na podnikání před čtyřmi roky, po jedenácti letech práce ve farmacii.

Zaměstnání opustila, když měla její malá dcera úraz a Urbanová se o ni potřebovala starat. Dala v práci výpověď, dostala odstupné a začala podnikat. Prodává dárkové bedýnky s lahůdkami od českých výrobců, které sama navštěvuje a potraviny od nich pečlivě vybírá. Už loni její firma dosáhla obratu přes milion korun, uspěla v podnikatelských soutěžích, dostává zakázky od ministerstev a bedýnky posílá do zahraničí. Její příběh letos obletěl česká média a potvrzuje, že za podnikatelským úspěchem se skrývá velká dřina. Zvlášť když je podnikatelka matkou a neustále balancuje mezi prací a péčí o malé děti.

Počet podnikatelů v Česku roste rok od roku a jsou to právě ženy, kdo statistiky žene výš. Zatímco za posledních šest let přibylo celkem 5541 podnikatelů, nárůst žen s živnostenským listem byl desetkrát větší, a to 54 063.

"Statistika je až do očí bijící, i proto jsme se rozhodli na téma zaměřit," říká socioložka Markéta Švarcová. V Sociologickém ústavu Akademie věd ČR vede výzkumný projekt zaměřený na postavení podnikatelek na trhu práce. "Jejich nárůst pozorujeme od ekonomické krize. Je dobré nedívat se na statistiky přes růžové brýle a nenechat se uchlácholit tím, že máme zdravou ekonomiku, a proto spousta žen podniká," podotýká Švarcová.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru