Huawei může sloužit jako ukázka čínského hospodářského úspěchu. Do jaké míry se dokázal prosadit v extrémně konkurenční branži, si uvědomí každý, kdo si vybírá nový mobil.

Huawei obsadil všechny segmenty, od nejlevnějších, které obsluhuje svou značkou Honor "pro mladé", přes střední třídu, kde nabízí mobily sestavené s citem pro rozumný kompromis, až po nejvyšší kategorii, kde nyní úspěšně válčí i s vlajkovými loděmi Samsungu či iPhony.

Jenže to je jen sekundární konzumní obal. Dělá firmě jméno, divoce roste (už příští rok chce Huawei být světová jednička) a v posledních letech i vydělává, ovšem pod ním je skryta původní část: výroba telekomunikačních zařízení všeho druhu, vývoj souvisejícího softwaru a nyní i čím dál důležitější cloudový byznys. V mobilních sítích vliv čínské firmy extrémně roste. Ukusuje si větší a větší část trhu a v některých zemích totálně dominuje. Česko je ukázkový příklad. Snad až příliš.

Hlas volající BIS na poušti

Huawei se na českém telekomunikačním trhu zabydlel už v minulé dekádě. První významnější kontrakt s ním podepsala Telefónica O2 na začátku roku 2004. Tehdy Číňané uspěli s dodávkami pro síť technologie ADSL. A pak už to šlo ráz na ráz. Když začali operátoři s velkým zpožděním za světem budovat sítě 3G, Huawei dodával přístupovou síť včetně základnových stanic či kontrolních jednotek.

Postupně se s ním dohodli všichni tři vlastníci mobilních sítí. Když T-Mobile v roce 2009 kompletně obměnil svou technologii, znamenalo to konec pro dosavadní dodavatele Siemens a Motorolu. Jejich místo obsadil − kdo jiný než expandující gigant z jihočínského Šen-čenu. Stejný příběh přineslo doplnění sítí o rychlejší UMTS. To už byla na dohled další generace sítí, prozatím nejrychlejší LTE. Když se konečně čeští operátoři rozhoupali, techniku brali samozřejmě od Huaweie. Všichni. Mezitím Číňané dodávali modemy, routery, servery, firewally i drobnou "spotřebitelskou" techniku.

Kromě nižší ceny, rychlých dodávek a zdatného servisu se mezi argumenty, proč vybrat právě Huawei, opakovaně dostával i odkaz na již existující sítě, s nimiž si další čínský upgrade bude rozumět. To je nepřehlédnutelný argument i v síťovém odvětví postaveném na přesně definovaných standardech.

Jenže omezit se na čistě ekonomickou stránku je právě u telekomunikací krátkozraké.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Před čím varují zpravodajci a proč čínské firmy provázané se státem nejsou obchodní partner jako každý jiný.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se