Až do pondělní půlnoci jednali evropští ministři dopravy o tom, jaké mzdy by měli do budoucna vyplácet svým řidičům kamionoví dopravci. Některé západní země EU prosazují, aby firmy musely svým zaměstnancům platit vždy minimální mzdu té země, kterou řidič zrovna projíždí. Proti tomuto návrhu se postavily nejen tuzemské firmy, ale také vláda, za kterou jel do Bruselu vyjednávat ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). I díky němu Rada EU zaujala mírnější postoj, se kterým přijde před europoslance. Evropský parlament by měl se svým pohledem na takzvaný balíček mobility přijít nejpozději v lednu.

Podle návrhu Rady EU nebudou muset kamionoví dopravci ve většině případů měřit čas, který jejich řidiči tráví v zahraničí. Mzdu svým řidičům nebudou muset upravovat v případě, že se jedná o exportní či importní přepravu. "Jedná se o příklady, kdy řidič jede s nákladem například z Česka do Německa a nazpět. Pokud návrh takto projde, bude to pro nás velmi pozitivní zpráva," říká generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Stejně tak řidičům kamionů nebudou jejich zaměstnavatelé muset upravovat mzdy v případě, že budou některou ze zemí EU jen projíždět. Naopak tomu bude u firem, které vykonávají pravidelně vnitrostátní přepravu v rámci jiné než své domovské země. Pokud by tak například český dopravce zajišťoval přepravu zboží mezi dvěma německými městy, musel by svým zaměstnancům vyplácet přinejmenším minimální německou mzdu. Podle Hromíře však tento typ přepravy vykonává jen malé množství českých firem.

Potíže s odpočinkem

Řidiči nocují v kabině

Německo, Francie a Belgie pokutují od loňského roku řidiče, kteří svůj povinný týdenní odpočinek tráví místo hotelu nebo ubytovny v kabině vozu. Chtějí tím vyřešit problém řidičů z Východu, kteří se svými kamiony pobývají v cizí zemi i několik měsíců za nevyhovujících podmínek. Opatření se dotklo i českých dopravců.

Šest dní a pauza

Po šesti dnech za volantem musí řidič 45 hodin odpočívat. Nesmí to však být v kabině řidiče, ale v ubytovacím zařízení. Nařízení tuzemští dopravci často ignorují. Někteří se proto raději smíří s pokutou v řádech stovek eur.

Dopravce ručí za zboží

Zastání mají dopravci u ministerstva dopravy. Podle něj je dopravce odpovědný za zboží od převzetí až do předání, jakékoliv vzdálení se od nákladu znamená porušení podmínek přepravy. V případě pojistné události proto může dojít ke zkrácení pojistného plnění.

Kompromisní řešení Rada EU přijala pro případy, že řidič přepravuje zboží mezi dvěma státy EU, aniž by jeden z nich byl jeho domovskou zemí. V těchto případech musí sice dopravce upravovat mzdy řidičům, evropští ministři dopravy však stanovili několik výjimek, kdy to neplatí. Pokud by tak například český dopravce pravidelně převážel zboží z Německa do Francie, musel by podle toho patřičně navýšit mzdu svému řidiči. To by ale nemělo platit v okamžiku, kdy by se jednalo o nárazovou akci.

Kromě výše mezd balíček mobility řeší také to, jak a kde mají řidiči vykonávat povinný odpočinek. Předchozí návrhy počítaly s tím, že by řidiči museli vždy po šesti dnech jízdy strávit 45 hodin v ubytovacím zařízení. Proti tomu se dopravci postavili. Podle nich řidiči často nemají možnost najít bezpečné parkovací místo pro kamion, které by se nacházelo v blízkosti ubytovny či hotelu. V případě, že by řidič nechal kamion stát na parkovišti, vzdálil se a někdo zboží ukradl, pojišťovna by nemusela proplatit vzniklé škody. Důvodem je fakt, že řidič nese za zboží zodpovědnost i ve chvíli, kdy ve voze nesedí.

Rada EU sice nadále trvá na tom, aby tento 45 hodin dlouhý odpočinek řidič musel trávit mimo kabinu kamionu, nově ale přichází s alternativou. "Řidiči podle schváleného stanoviska mohou uskutečnit dva zkrácené odpočinky a ty trávit v kamionu," říká Hromíř.

Řidič by díky tomu nemusel každý týden vykonávat dvoudenní odpočinek mimo vůz. Dva týdny po sobě by mu postačila kratší pauza. Do konce měsíce by si však musel chybějící odpočinkové hodiny dočerpat.

Návrh, který chce Rada EU prosadit, se nejvíce dotkne řidičů z Východu, kteří i několik měsíců jezdí po Evropě za nízké platy. Právě na levné dopravce například z Litvy, Bulharska či Rumunska si dlouhodobě stěžují země jako Německo, Belgie či Francie.

Českých dopravců se změny, jak je navrhuje Rada EU, dotknou minimálně. Tuzemští dopravci měli obavy, že by při zpřísnění pravidel přišli o zakázky. Kvůli vysokým platům by v řadě zemí nebyli schopni nabídnout levnější konečnou cenu než konkurence. "Kompromis nemůže být dokonalý, ale výsledek z rady nám dává šanci udržet naše pozice na společném evropském trhu," říká prezident Česmadu Bohemia Vladimír Starosta.