Výhodou Sophia Solutions podle Hanáka přitom je, že společnost spolupracuje s více dodavateli technologií, a je tudíž schopna zákazníkovi doporučit to řešení, které nejlépe reflektuje jeho byznysové požadavky.

Můžete ve stručnosti říci, k čemu slouží nástroje Corporate Performance Managementu (CPM)?

Corporate Performance Management je velmi široká oblast. Obecně můžeme říci, že jde o sadu řídicích a analytických procesů a metodik pro podporu řízení společnosti, a to jak pro definování dlouhodobých strategií, tak pro měření a sledování klíčových výkonnostních ukazatelů, ale především pro řízení výkonnosti společnosti v souladu s definovanou strategií.

Hlavním cílem je tedy dát vedení společnosti obrázek o tom, jak si firma stojí a kam se ubírá, jestli je ve výhledu splnění dlouhodobých cílů, zda firma roste a má potenciál růst a rozvíjet se dál. Nástroje určené pro tuto oblast pak "pouze" nabízejí specializované vlastnosti a funkce pro technologickou podporu těchto metodik.

Vladislav Hanák (35)

má již téměř patnáctileté zkušenosti ve vývoji a nasazování informačních systémů v oblasti řízení výkonnosti a efektivity společností. Navrhuje architekturu systémů pro plánování, finanční konsolidaci, řízení profitability, alokace nákladů atp.

Podílel se na přípravě koncepčních a analytických studií, implementaci a následné správě řešení pro významné české a mezinárodní společnosti. Od roku 2015 pracuje v Sophia Solutions na pozici vedoucího týmu Corporate Performance Management.

Vladislav Hanák vystudoval informatiku na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze, je certifikovaným specialistou pro technologie Oracle Hyperion a IBM Cognos a kromě nich má praktické zkušenosti také s technologií SAP BO Planning and Consolidation.

Je na našem trhu o CPM řešení mezi podniky zájem? Využijí tyto technologie i menší firmy?

V poslední době vnímáme, že se zájem o sofistikovanou technologickou podporu procesů finančního řízení společnosti zvyšuje, a to nejen ve velkých firmách a nadnárodních korporacích, ale ve velké míře zasahuje i do segmentu SME, tj. menších a středně velkých podniků (Small and Medium Enterprise), včetně rodinných firem. Řídící pracovníci si uvědomují, že potřebují nejenom metodickou, ale i technickou podporu, což je jedna z nejmarkantnějších změn, které v poslední době sledujeme. Ještě před pár lety zejména menší firmy preferovaly jednodušší řešení, která byla vybudována v tabulkových kalkulátorech typu MS Excel, a to i přes všechny nevýhody, jež z toho plynuly.

Velikost firmy už ale v tomto ohledu přestává hrát roli, navíc v dnešní době všichni vědí, že moderní technologie přináší řadu výhod. Ať už se bavíme o transparentnosti procesu nebo informací, které ze systému nakonec "lezou", můžeme obecně konstatovat, že tyto nástroje nabízí mnohem vyšší efektivitu ve smyslu automatizace rutinních činností, snížení chybovosti a celkového zrychlení pravidelných agend v rámci procesů finančního řízení. Řešení CPM se dají využít ve všech segmentech ekonomiky − ve finančním světě a bankovním sektoru, retailu, telco, utilities (distribuce energií). V Sophia Solutions máme zákazníky ze všech těchto segmentů, s výjimkou státní správy, protože u ní je situace specifická. Důležité je zde zmínit, že CPM nepokrývá pouze oblasti plánování, rozpočtování a forecastingu, ale rovněž i procesy spojené s finanční a účetní konsolidací, což je problematika důležitá zejména pro holdingové organizace.

Pokud vezmeme například u nás nejrozšířenější sektor výrobních podniků, s jakými přínosy z pohledu ekonomiky společnosti mohou firmy počítat? Jak konkrétně a v čem mohou nástroje CPM pomoci za současné ekonomické situace? Kdy je nedostatek pracovníků, a je potřeba lépe plánovat zdroje apod...

Jednou z klíčových vlastností moderního pojetí CPM je provázanost dat a informací mezi jednotlivými oblastmi řízení společnosti. Pokud budeme mluvit například o procesu plánování, tak typickým příkladem je vazba plánu prodeje na plán skladových zásob, včetně jejich klíčových parametrů (např. exspirace zboží), dále pak navázání logistiky a dalších oblastí, které firma potřebuje řídit.

Data z jedné oblasti plánu musí být provázána s ostatními. Pokud firma naplánuje určitý objem prodeje, musí vědět, že může poptávku pokrýt svými skladovými kapacitami, včetně kapacity skladníků a logistiky, tj. aby dokázala svoje zboží dopravit k zákazníkům. Zde je nutnost provázání naprosto klíčová; ze zkušeností víme, že jinak u firem dochází ke ztrátě kontinuity, což může v extrémním případě vést až k nesplnění stanovených finančních plánů. Pro zákazníky je jedním z nejdůležitějších přínosů důvěra v data, která jsou v systému uložena. Sofistikované nástroje CPM totiž (samozřejmě pouze v případě správné implementace) umí zaručit tzv. princip jedné pravdy, takže všichni uživatelé vědí, že každá hodnota (tzn. každá buňka v databázových multidimenzionálních kostkách) je v systému pouze a právě jednou, což je ve světě excelovských tabulek vlastnost z principu nesplnitelná.

Jde tedy také o odpovědi na otázky CTP a CTD (Capable to Promise, Capable to Deliver), schopnost slíbit a schopnost dodat?

I na tyto otázky umí systémy CPM dát odpověď, přinejmenším tuto odpověď alespoň indikovat.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se