Máme za sebou Black Friday, nákupní šílenství, kdy on-line obchody prodaly zboží za 4,2 miliardy korun, což je zhruba o pětinu více než loni. K Black Friday se přidaly i kamenné obchody. Podle analýzy Acomware se letos zapojilo 53 procent kamenných řetězců. Black Friday se tak podle některých analýz stal největší nákupní akcí v Česku.

Obchodníky ovšem zajímá něco jiného. Pokud to skutečně je největší nákupní akce Česka, kam ještě může expandovat? Co všechno se dá od nákupní horečky čekat v budoucnosti a jak ji ještě víc rozproudit, tedy jaká anabolika zvolit. A protože i co se týče budoucnosti obchodu, existuje řada prognóz, podívejme se, co nás, "nebohé" spotřebitele, v budoucnosti čeká.

S nástupem internetových obchodů se zdálo, že ty kamenné čeká zánik. Stejný pocit přineslo mobilní nakupování, které se šíří jako epidemie − koneckonců mobil je jediná věc, která člověka neopouští nikde, ani ve sprše, jak ukázal americký průzkum, podle kterého si právě z této místnosti objednává zboží pětina klientů. Osud některých obchodních center, která se potácejí na okraji krachu, by mohl naznačovat, že kamenným prodejnám zazvonil zvonec.

Přesto praxe ukázala, že reálné prodejny reální lidé chtějí. Sice ne tak velké a spíš jiné, než existují nyní, ale chtějí. Například čínský Jd.com, jeden z největších internetových prodejců, otevírá denně tisíc nových prodejen. Vyplatí se mu to. "Osobní zážitek" ze zkoušení a osahávání je internetem nenahraditelný. Kamenné obchody se ale v budoucnosti budou muset podstatně změnit. Jak budou vypadat?

Nástup umělé inteligence

Podle webu HackerNoon.com většinu prací v obchodě převezmou roboti. Protože ale už nyní mladší generace vyžaduje rychlou digitální interakci s obchodem (koneckonců si přes internet objednává zboží 96 procent Američanů, přičemž plná čtvrtina tak činí přímo v obchodě, kde si chtějí něco koupit), bude se tomu robot muset přizpůsobit.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Proč budeme i nadále potřebovat obchody a proč v nich budeme stále méně nakupovat.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru