V marketingu máte využít každou příležitost. A pokud žádnou zrovna nemáte, máte si ji vytvořit. Čeští markeťáci dostali akci Black Friday naservírovanou na stříbrném podnosu. A sami si ji dokázali zlikvidovat.

Když děláte jakoukoli akci na podporu prodeje, potřebujete mít nabídku, čas a místo. Jako je tomu například u bronzové, stříbrné a zlaté neděle. S tímto označením přišli českoslovenští obchodníci za první republiky. Jde o třetí, druhou a první neděli před Vánoci. V posledních letech těmto nedělím předchází ještě čtvrtá neděle, zvaná železná.

Tahle akce je jako z učebnice: všichni víme, kdy a kde to bude a co od toho čekat. Stala se nedílnou součástí Vánoc a mnozí odkládají nákupy vánočních dárků právě na ni. Všude je otevřeno, všude mají maximální vánoční nabídky a všude se vám budou věnovat, až jim z toho upadnou ruce. Protože o těchto nedělích mají obchodníci tržby jako nikdy jindy. V angličtině se tomu říká "win-win situation", tedy situace výhodná pro obě strany. Obchodníci vědí, že budou tržby. Nakupující vědí, že bude otevřeno a že toho seženou spousty.

K tomu mohla přibýt další tradice, tradice Black Friday. Stačilo ji převzít. Existuje v Americe už od padesátých let. První pátek po Dni díkůvzdání mají obchodníci obří slevy, aby vyprázdnili sklady před vánočním náporem. Opět se tu tedy opakuje onen jednoduchý vzorec: všichni vědí, kdy, kde a co bude.

Tenhle potenciál stihli čeští marketéři promrhat v rekordně krátké době. Black Friday je u nás kdy? Tak nějak pořád. Někdy třeba i na jaře. Proč? To vlastně nevíme. Jen obchodníci to do nás buší zleva zprava. Unikátní příležitost zmizela, stalo se z toho pouze další označení pro slevy. A těch jsou u nás spousty. Tohle je jen otravnější. Jde o základní nepochopení toho, jak funguje nabídka a poptávka. V českém provedení je to jen zaplevelení mediálního prostoru prázdným termínem.

Související

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru