Každý desátý čínský zákazník si stěžuje na vůni nového auta. Pro automobilky je to takový problém, že například Ford vyvinul a nechal si patentovat technologii, která nová auta charakteristické vůně "novosti" zbaví, píše server CNBC. Zatímco v některých zemích je "vůně nového auta" žádoucí, jinde, jako například v Číně, může představovat velmi důležitý faktor při rozhodování zákazníka.

"Zákazníci vybírající nová auta k interiéru přivoní skoro stejným způsobem jako ke krocanu na Den díkuvzdání," cituje CNBC prodejce Chevroletů v Michiganu. Vůně nového auta je v USA či v Evropě tak populární, že se vyrábějí spreje či "stromečky", které tuto vůni napodobují. V Číně nemá však tato vůně, kterou tvoří směs chemikálií unikajících ze součástek a vybavení vozu po výrobě, přílišnou popularitu. Podle některých není vdechování těchto chemikálií příliš zdraví prospěšné.

Podle studie společnosti J.D. Power je až 10 procent čínských zákazníků nespokojeno s vůní nového vozu. "Nepříjemná vůně interiéru vozu zůstává jedním z největších problémů v tomto odvětví," řekl CNBC Brent Gruber z J.D. Power. Pach interiéru vadí zhruba dvakrát více lidem než druhá nejčastěji kritizovaná vlastnost - nadměrná spotřeba paliva.

Americký Ford se ve snaze na čínském trhu dohnat konkurenční automobilky General Motors a Volkswagen rozhodl s vůní nových vozů bojovat. Kvůli problému dokonce zřídil speciální oddělení a patentoval si speciální metodu, která by vůni měla eliminovat. Oddělení, které se zabývá tím, jak vytvořit "správnou vůni vozu", má ale několik let v Číně i Volkswagen. 

Server CNBC upozorňuje, že podle některých odborníků mohou být vůně, a tedy unikající chemikálie z textilií či lepidel nového vozu, dokonce zdraví nebezpečné. Australská studie už v roce 2001 prokázala, že některé unikající látky v interiéru vozu mohou způsobovat bolesti hlavy, podráždění, a dokonce zmatenost. Automobilky ale dlouhodobě taková tvrzení popírají. Charakteristická vůně nového vozu se přesto vytrácí, zejména kvůli odstraňování některých látek z výroby či přechodu na obnovitelné materiály. 

Studie ukázaly, že nová auta rychle ztrácejí svoji vůni - ta vyprchá v průměru za měsíc.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru