Celý příběh koloběhu vysloužilého textilu začal zhruba před deseti lety zcela nevinně − obyčejnou výměnou s kamarádkami. "Měly jsme ve skříních kupy nevyužitého oblečení, tak jsme si řekly, že bychom se mohly sejít a nějaké kousky si vyměnit. A co už nebudeme vůbec chtít, dáme potřebným," vzpomíná Markéta Borecká. Protože mělo setkání velký úspěch, rozhodla se skupinka kamarádek, že se za čas k výměně oblečení sejdou znovu. A pak ještě jednou, až se z akce stala tradice, která lákala víc a víc lidí.

"Nejdříve jsme se sešly u mého tatínka v práci, ale jak bylo více zájemců, přesunuly jsme se do prostor mateřské školy a nakonec začaly spolupracovat s domovy pro seniory," pokračuje Borecká a dodává, že právě tyto domovy daly celé akci nový rozměr. Najednou se z obyčejného setkání kamarádek stala charitativní akce s týmem dobrovolníků a zbylé oblečení se rozdělilo mezi předem domluvené organizace.

V tomto formátu pak dobročinné výměny pokračovaly další dva roky. A protože už šlo o poměrně rozsáhlý projekt, přihlásily jej organizátorky v roce 2013 do mezinárodní soutěže Social Impact Award, pořádané Impact Hubem Praha. "Tuto soutěž jsme vyhrály, ale vítězství bylo zároveň i závazkem do budoucna. Bylo totiž třeba celou akci dále rozvíjet, a to jak v oblasti dopadu na společnost, tak i v oblasti výdělečné," vysvětluje Borecká. A tak sebrala odvahu, založila s novou kolegyní projekt Forewear a rozhodla se do tématu recyklace nevyužitého oblečení ponořit hlouběji.

Forewear

◼ Projekt založila Markéta Borecká v roce 2013.
◼ Využívá staré oblečení, které spoustě lidí leží bezúčelně ve skříni, a přetváří ho v praktické recyklované výrobky.
◼ Výrobky jako obaly na mobilní telefony, tablety či knihy, pracovní diáře, pouzdra na dokumenty nebo tašky na víno jsou ekologické a mají sociální přesah díky šití v chráněné dílně.

Fascinující koloběh oblečení

Nejlepším zdrojem nevyužitého oblečení a textilu jsou místa, kde je hodně lidí. Proto Markéta Borecká vsadila na velké firmy a oslovuje je s myšlenkou uspořádání prezentace a sbírky mezi zaměstnanci. Tam, kde uspěje, vybere za jediný den klidně 100 kilogramů oblečení. Následně jej předává neziskové organizaci Borůvka Praha, která provozuje tréninková prostředí pro lidi s postižením a charitativní second hand Koloběh. Oblečení v opravdu dobrém stavu si v obchůdku nechají a z prodeje financují pomoc handicapovaným lidem. To, které je stále ještě použitelné, ale není už k prodeji, si z Borůvky berou například azylové domy nebo další společnosti na zpracování textilu. Nepoužitelná várka se jednou za čas odveze do továrny, kde se spolu s dalšími látkami a kusy textilu zpracuje na netkanou textilii.

A kruh se uzavírá, protože recyklovanou netkanou textilii Markéta Borecká dále předá do tiskárny, kde ji nechá potisknout. "S firmou, kde děláme sbírku, se vždy domlouváme, že textilii potiskneme barvami či vzory, které danou společnost nějakým způsobem charakterizují. A také na tom, co konkrétně z textilie necháme vyrobit," popisuje Borecká. Poté textilní polotovar putuje do partnerské chráněné dílny, kde z něho švadlenky s duševními onemocněními ušijí obaly na mobilní telefony a tablety, obaly na knihy či pracovní diáře, pouzdra na dokumenty nebo třeba tašky na víno. Záleží jen na tom, co si dotyčná firma přeje.

Spolupráce s chráněnou dílnou je podle Markéty Borecké úžasná, ale občas i trochu riziková: "Jde o lidi s onemocněními jako deprese či schizofrenie, takže se nedá úplně stoprocentně vždy počítat se všemi švadlenkami. Někdy se jim přitíží, musí být hospitalizované, což dílnu může oslabit a zakázky se mohou zpozdit. Ale v drtivé většině případů termíny stihnou, jsou moc šikovné." Již hotové výrobky pak Markéta Borecká kontroluje a připevní na ně visačky s logy. Firma pak výrobky využívá jako propagační předměty s příběhem nebo firemní dárky, které předává například svým obchodním partnerům či vlastním zaměstnancům.

Slib z Impact Hubu splněn na výbornou

Od chvíle, kdy Forewear vyhrál cenu Social Impact Award, uplynulo pět let. Za tu dobu se z nápadu a spolupráce několika kamarádek stalo podnikání s pozitivním dopadem na společnost i životní prostředí, které využívá něco, co by jinak bylo odpadem, a které dokáže Markétu Boreckou uživit. Cesta to ale byla zdlouhavá. "Ještě před dvěma lety jsem k tomu měla druhou práci, jelikož Forewear nebyl výdělečný. Byl to takový začarovaný kruh, i když jsem něco málo vydělala, peníze jsem ihned odevzdávala dodavatelům. Výroba a potisk netkané textilie i šití jsou celkem nákladné. Pak naštěstí přišlo několik větších zakázek, které bych už nebyla schopná zvládnout, kdybych byla zaměstnaná. Takže jsem skončila a od té doby se věnuji jenom projektu," říká a dodává, že i když teď Forewear funguje, nejistotu cítí pořád: "Nikdy nevím, co bude, jaké zakázky a od koho se mi podaří sehnat a jak rychle je bude chtít klient realizovat. Navíc firmy si naše výrobky objednají většinou jednorázově, jako dárek k nějaké konkrétní příležitosti."

Jde například o výročí založení, konferenci či vánoční večírek. "Takže když zakázku dokončím, musím zase hledat dalšího odběratele. Částečně fungují reference, někdy se nám ozvou firmy, které naše obaly dostaly od někoho darem, s tím, že by rády takto originálně obdarovaly zase svoje obchodní partnery. A když ne, začínáme zase od nuly," uzavírá Markéta Borecká.

jarvis_5bf6b968498e6a73a0287857.jpeg
Zakladatelka Forewear Markéta Borecká s recyklovanými výrobky v designu pro Modrou pyramidu.
Foto: Linnette Photography
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru