Celý příběh koloběhu vysloužilého textilu začal zhruba před deseti lety zcela nevinně − obyčejnou výměnou s kamarádkami. "Měly jsme ve skříních kupy nevyužitého oblečení, tak jsme si řekly, že bychom se mohly sejít a nějaké kousky si vyměnit. A co už nebudeme vůbec chtít, dáme potřebným," vzpomíná Markéta Borecká. Protože mělo setkání velký úspěch, rozhodla se skupinka kamarádek, že se za čas k výměně oblečení sejdou znovu. A pak ještě jednou, až se z akce stala tradice, která lákala víc a víc lidí.

"Nejdříve jsme se sešly u mého tatínka v práci, ale jak bylo více zájemců, přesunuly jsme se do prostor mateřské školy a nakonec začaly spolupracovat s domovy pro seniory," pokračuje Borecká a dodává, že právě tyto domovy daly celé akci nový rozměr. Najednou se z obyčejného setkání kamarádek stala charitativní akce s týmem dobrovolníků a zbylé oblečení se rozdělilo mezi předem domluvené organizace.

V tomto formátu pak dobročinné výměny pokračovaly další dva roky. A protože už šlo o poměrně rozsáhlý projekt, přihlásily jej organizátorky v roce 2013 do mezinárodní soutěže Social Impact Award, pořádané Impact Hubem Praha. "Tuto soutěž jsme vyhrály, ale vítězství bylo zároveň i závazkem do budoucna. Bylo totiž třeba celou akci dále rozvíjet, a to jak v oblasti dopadu na společnost, tak i v oblasti výdělečné," vysvětluje Borecká. A tak sebrala odvahu, založila s novou kolegyní projekt Forewear a rozhodla se do tématu recyklace nevyužitého oblečení ponořit hlouběji.

Forewear

◼ Projekt založila Markéta Borecká v roce 2013.
◼ Využívá staré oblečení, které spoustě lidí leží bezúčelně ve skříni, a přetváří ho v praktické recyklované výrobky.
◼ Výrobky jako obaly na mobilní telefony, tablety či knihy, pracovní diáře, pouzdra na dokumenty nebo tašky na víno jsou ekologické a mají sociální přesah díky šití v chráněné dílně.

Fascinující koloběh oblečení

Nejlepším zdrojem nevyužitého oblečení a textilu jsou místa, kde je hodně lidí. Proto Markéta Borecká vsadila na velké firmy a oslovuje je s myšlenkou uspořádání prezentace a sbírky mezi zaměstnanci. Tam, kde uspěje, vybere za jediný den klidně 100 kilogramů oblečení. Následně jej předává neziskové organizaci Borůvka Praha, která provozuje tréninková prostředí pro lidi s postižením a charitativní second hand Koloběh. Oblečení v opravdu dobrém stavu si v obchůdku nechají a z prodeje financují pomoc handicapovaným lidem. To, které je stále ještě použitelné, ale není už k prodeji, si z Borůvky berou například azylové domy nebo další společnosti na zpracování textilu. Nepoužitelná várka se jednou za čas odveze do továrny, kde se spolu s dalšími látkami a kusy textilu zpracuje na netkanou textilii.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru