Z pohledu firmy BASF není cirkulární ekonomika nic nového pod sluncem. Největší chemická firma na světě, která zároveň provozuje celosvětově největší integrovaný chemický výrobní komplex, rozvíjí princip minimalizace odpadů a oběhového hospodářství už od svého založení v roce 1865. "V době, kdy sousloví cirkulární ekonomika ještě dávno neexistovalo, jsme pro systém fungování našich výrobních závodů zavedli jiný pojem − Verbund (německy spojení, pozn. red.)," vysvětluje Filip Dvořák, generální ředitel české pobočky firmy. Smysl tohoto výrazu zjednodušeně řečeno spočívá v tom, že dochází k optimalizaci veškerých výrobních procesů v daném závodě.

Vstupními surovinami jsou v chemickém průmyslu primárně zemní plyn a ropa, které stojí na úplném začátku výrobního procesu. Následnou řadou různých syntéz a derivací vzniká mnoho produktů − od petrochemikálií, monomerů přes různé meziprodukty, zušlechťovací materiály, aditiva až po prostředky na ochranu rostlin či laky − v rámci jednoho výrobního komplexu. "Snažíme se maximálně využít vedlejších produktů a v podstatě odpadů pro výrobu nějakých dalších meziproduktů nebo i výrobků, které jsou blíže koncovému zákazníkovi, což jsou třeba různé výrobky z oblasti stavební chemie, laky či pigmenty. A to se nám dlouhodobě daří," upřesňuje Filip Dvořák.

Aktuálně spolu s technologickou platformou pro plasty řešíme termický rozklad plastů. To je jedna z mnoha cest, jak znovu vrátit plasty do výrobního procesu.

Koncept Verbund v BASF řeší otázky oběhového hospodářství od logistiky až po výrobu. Koncern jej zavedl ve všech svých větších podnicích a díky tomu dnes na tunu koncového produktu připadá jen kilogram skládkovaného odpadu. Firma důsledně a komplexně posuzuje veškeré vstupní suroviny a v podobném duchu také působí na své zákazníky v dodavatelském řetězci i koncové zákazníky. "Za loňský rok jsme pomocí tohoto konceptu uspořili přes 19 milionů MWh elektrické energie a skoro čtyři miliony tun ekvivalentu CO2. Hodnota dosažených úspor přesáhla miliardu eur," vypočítává Dvořák.

Šetří planetu i náklady

Ekonomické hledisko je v BASF ostatně jedním ze silných motivačních faktorů pro bezodpadové hospodaření. Produktové portfolio firmy zahrnuje přes 60 tisíc výrobků, jejichž uplatnění je velice různorodé. Podle Dvořáka prakticky neexistuje průmysl, který by nebyl dotčen vstupem z chemického průmyslu.

Firma podrobila kritické analýze všechny své produkty a zkoumala je ze tří hledisek: Environmentálního dopadu, kde zejména sleduje vazbu na uhlíkovou stopu, společenského dopadu, kde zohledňuje dopad na lidské zdraví, a ekonomického dopadu, zejména pro společnost. "Na základě analýzy jsme roztřídili naše portfolio. Do budoucna jsou pro nás jednoznačně nejdůležitější produkty, jež jsme definovali jako akcelerátory. Jde o produkty se silným inovativním elementem, které vykazují z hlediska udržitelnosti nejlepší výsledky. Takových řešení, která stojí vysoko nad konkurencí, máme dnes kolem 13 tisíc, jde tedy o více než 27 procent našich produktů. Do jejich vývoje investujeme 60 procent celkového rozpočtu na výzkum a vývoj," popisuje Filip Dvořák.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru