Když letos v lednu vyšla kniha kanadského psychologa Jordana B. Petersona, stala se senzací. Titul nazvaný "Dvanáct pravidel pro život. Jak se postavit chaosu" se od té doby dočkal milionových nákladů a mnoha překladů. Přitom na počátku stál nevinný dotaz uživatele serveru Quora. Ten se ptal: "Které podstatné věci by měl znát každý člověk?"

Peterson, tehdy v podstatě neznámý akademik, si s reakcí dal záležet. Odpověděl chytře, zároveň nepochybně pomohla náhoda. A jeho odezvě se dostalo masového sdílení. Stala se virální, jak se říká. Tím začala proměna do té doby nenápadného padesátníka ve světovou celebritu. Peterson je chytrý, zajímavý, provokující a sebevědomý. Dobrá kombinace. A jeho 12 pravidel je sice na pohled běžnou "motivační knihou", ale umně a čtivě napsanou.

Není tedy divu, že spousta dalších lidí začala vymýšlet svá pravidla pro život. Podle Petersonova návodu: aby kombinovala banality a "velké rady", aby se dala zobecnit do opravdového platného pravidla. Zde je můj osobní výběr sedmi takových pravidel.

Nechoďte na porady. A když už musíte, tak jen na ty, jejichž účastníkům by k obědu stačily dvě pizzy

Slavné pravidlo v počátcích firmy Amazon formuloval její zakladatel Jeff Bezos. Byl přesvědčený, že malé týmy fungují efektivněji. Že se snáze domluví a ztrácejí méně času "politikou".

Otázkou samozřejmě je, kolik těch lidí má být. Záleží na tom, jak budou dotyčné pizzy velké a o jaký druh půjde. Není pizza jako pizza, to je jasné. Když jeden americký časopis věnující se jídlu dělal anketu mezi odborníky na gastronomii, došel k závěru, že ideální je zhruba šest lidí.

Proč tedy Jeff Bezos rovnou neřekl, že týmy v Amazonu mají mít maximálně šest lidí? Zaprvé se to nepamatuje tak dobře jako "dvě pizzy". Jak známo, pizzu miluje každý, a tak si snadno zapamatuje i pravidlo, v němž pizza hraje důležitou roli.

Ale Bezos to možná myslel ještě rafinovaněji. Může se stát, že objednané pizzy budou příliš malé, anebo bude každá jiná, a jedna žádanější než druhá. Jenže i to je test pro pracovní tým: koneckonců jde o domluvu a dobrý pocit, a teprve pak o plný žaludek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V článku se dále dozvíte:
  • Proč používat výtah jen cestou do 5. a vyššího patra.
  • Proč si v restauraci vždy objednávat druhé jídlo z nabídky.
  • A kdy je nejvhodnější odvolat brankáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru