Každá rodinná firma řeší, jak zařídit, aby v podnikání chtěly pokračovat i další generace, a jak jim následně majetek i řízení předat. K tomuto kroku se chystá 57 procent českých rodinných podniků. Ve včasném zapojení nástupníků někteří zakladatelé a majitelé podniků vidí velký přínos. "Je to například omlazení, nová energie, jiný pohled generace, která nevyrostla v komunismu, mají perfektní jazykovou vybavenost, snaží se o rozvoj firmy, přivádějí nový tým lidí nebo učí majitele delegovat práci," vyplývá z kvalitativního průzkumu, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR zpracovala agentura Ipsos. Hloubkových rozhovorů se zúčastnilo šest firem.

"Předáním firmy majitelé řeší hlavně generační problém, předávající už například nemusí stačit fyzicky nebo i psychicky na výkon věcí, které má dělat. Od mladé generace se očekává, že bude pokračovat v práci majitelů, ale především že přinese nový přístup a technologie. Počítá se s tím, že nástupníci znají nové nástroje a umí je využít, takže firma bude výkonnější," popisuje Karel Havlíček, šéf AMSP, jak může firmě předání nové generaci pomoci. Podle něj také nástupníci mohou začít řešit problémy, které si majitelé neuvědomovali nebo si je nechtěli připustit, a tím podnik posunou.

Předání majetku zatím oslovené firmy neřeší

Když už se firmy chystají k předávání, nejdříve podle zapojených podniků předávají řízení. O majetku s nástupníky podnikatelé zatím nemluví, i když o tom přemýšlejí. "Majitelé jsou zatím jedinými vlastníky, případně si nechávají většinu," uvádí průzkum. Jako důvody toho, proč předávání majetku zatím oslovení podnikatelé neřeší, uvedli, že je to náročnější, je s tím spojeno více práce a starostí. "Až k rozhodnutí dojde, plánují nástupníkům vysvětlit, jaká strategie za rozhodnutím stojí, aby předešli konfliktům," cituje průzkum podnikatele s tím, že rozdělení majetku hodlají konzultovat s nezávislými odborníky, nejčastěji právníky. V rámci řízení pak nástupníci přebírají zodpovědnost za jednotlivé části firmy postupně, většinou po dobu tří až deseti let.

Infografika

Oslovení zakladatelé tuzemských rodinných firem se také obávají rizik, která jsou s procesem nástupnictví spojená. Kromě mezigeneračních střetů nebo zasahování do kompetencí mezi nimi vnímají i nové partnery nástupníků. Obávají se toho, že jejich děti názorově ovlivní, budou přemýšlet v rozporu s rodinnou filozofií nebo toužit po majetku. "Hlavní obavu mají firmy z toho, aby nástupníci neupřednostnili konzumní život na úkor oslabení firmy. Taková obava je naprosto oprávněná, generační a partnerské vztahy jsou v drtivé většině rodinných firem příčinou potenciálních problémů," říká Havlíček. "Řešení je hned několik. Rodina může vyřešit předání majetku ještě před manželstvím, nebo budou majetek převádět obezřetněji podle toho, jak se bude vztah nástupníka a jeho partnera vyvíjet. Dá se to také řešit rodinnou ústavou," doplňuje šéf AMSP. Z dotazovaných firem však žádná takovou ústavu nemá.

Vybrat správného nástupníka

Hloubkové rozhovory s majiteli zapojených firem také odhalily, že se těžko rozhodují, komu z nástupníků podnik svěřit. "Je to největší loterie. Předpokládá se ale, že rodiče děti znají a dokážou odhadnout, kdo z potomků má největší předpoklad k tomu něco řídit, obětovat se pro rodinu a převzít obrovskou míru zodpovědnosti," uvádí Havlíček. Ačkoliv si společnosti zapojené do průzkumu určily rok, ve kterém majitelé chtějí odejít do důchodu, nástupníci mají tendenci zpochybňovat, že jej rodič majitel dodrží. "Možná si nástupníci nechtějí plné převzetí zcela připustit," zjistili výzkumníci.

Související