Plán zbrojaře Jaroslava Strnada na záchranu tradičního výrobce nákladních vozů Avia Motors dostává vážné trhliny. Ještě na počátku roku automobilka ze skupiny Czechoslovak Group představila nové modely a slavnostně spustila výrobní linky. Jen několik měsíců poté ale přišlo nečekané rozhodnutí. O auta tohoto typu, tedy užitková nákladní vozidla střední tonáže, není takový zájem a výroba končí. To vše v době, kdy se s problémy potýká i Strnadova další automobilka − kopřivnická Tatra Trucks.

Konec výroby v Avii měl vysokým manažerům z Czechoslovak Group oznámit v dopise už koncem léta Strnadův syn Michal, oficiální majitel skupiny. "Z důvodu vývoje situace na trhu, chystaných nových emisních regulací a dalších požadavků zvyšujících náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie firmy," potvrdil informaci HN Andrej Čírtek, mluvčí Czechoslovak Group.

Koupě od Indů a velké plány

Podnikatel Jaroslav Strnad koupil Avii od indických majitelů, společnosti Ashok Leyland Motors, na jaře 2016. V té době už firma auta několik let nevyráběla. Za zkrachovalý podnik měl Strnad Indům zaplatit nižší stovky milionů korun. Peníze se mu ale vrátily téměř obratem − jen pozemky v pražských Letňanech za rok prodal za víc, než na kolik ho společnost vyšla.

Výroba se přesunula z Letňan do nového závodu v Přelouči na Pardubicku, kde začal vývoj nového vozu. Už od počátku Strnad avizoval, že neplánuje návrat k číslům z 90. let, kdy firma vyráběla až kolem čtyř tisícovek aut ročně. Nová továrna byla dimenzována maximálně na 1200 kusů za rok.

Rozjezd výroby se však neustále zadrhával. Původně byla plánována už do první poloviny loňského roku, pak se hovořilo o konci roku 2017, nakonec to ale bylo až na konci letošního jara. A postupně s tím se snižovala i očekávaná čísla. Nejdříve se pro začátek hovořilo až o 400 vozech ročně. Ještě letos na jaře Avia pro letošní rok avizovala 150 vyrobených vozů. Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) jich z přelouč­ské linky nakonec během letoška sjelo jen 39, z toho se jich prodala dvacítka. V září už se nevyrobilo ani jedno auto.

Mluvčí Čírtek argumentuje hlavně konkurencí na trhu. "Oproti Tatře se jedná o podnik, o jehož nákladní vozidlo střední tonáže není na trhu nikterak unikátní zájem a čelí konkurenci světových výrobců, kteří vyrábějí ve velkých sé­riích," říká. Podle něj také značka trpěla tím, že už dřívější výrobní program nebyl založen na vlastním vývoji, ale na "získání licence zahraničního typu vozidla", v tomto případě se jednalo hlavně o licenci od francouzské firmy Renault.

Infografika
Infografika VÝROBA AVIE A TATRY

Přeloučský závod nicméně zatím nekončí, majitelé s ním mají další plány. "Avia bude mít ještě dlouho program poprodejních služeb pro tisícovky vozidel, která pod její značkou jezdí zejména na českých a slovenských silnicích. Vedle toho však budeme pro tuto značku hledat i jiný produkt, na kterém lze postavit dlouhodobě její budoucnost," říká Čírtek. Jedná se například o elektromobilitu. "Intenzivně jednáme s potenciálními partnery, kteří disponují potřebným know-how v oblasti elektropohonu a pro které by Avia byla vhodný partner pro výrobu podvozku," dodává.

Tatře chyběla vojenská zakázka

Vedle Avie nehlásí dobrý rok ani kopřivnická Tatra, ve které Strnad vlastní dvě třetiny, zbytek patří podnikateli Renému Materovi. Ještě v prosincovém rozhovoru pro HN Strnad avizoval 1700 vyrobených aut. Toto číslo pak ale snižoval až na 1481. I to nicméně představovalo téměř 12procentní růst.

Letošek je ale velkým vystřízlivěním, když se výroba pravděpodobně propadne zhruba o 40 procent. Firma mezi lednem a zářím vyrobila pouhých 559 aut, což je oproti loňským 1144 méně než polovina. Celkově by se údajně mohla letošní výroba pohybovat okolo devíti stovek vozů. I proto počátkem listopadu z podniku odešel její šéf Radek Strouhal. V pozici ho má dočasně nahradit Petr Karásek.

Nutno dodat, že i přesto se investice, v rámci níž Strnad s Materou Tatrovku zachránili, jeví jako extrémně úspěšná. Společnost i loni vydělala více než půl miliardy korun, v černých číslech by se měla pohybovat i v letošním roce. Tatra je navíc oproti Avii specifická − kvůli mezinárodní konkurenci se orientuje hlavně na výrobu speciálních vozidel a podvozků, ne na sériovou výrobu v obřích objemech.

"Letos Tatra navíc neplní žádné významné zakázky pro armády, což se na objemu výroby projevilo. S cyklickou poptávkou v úzkém segmentu speciálních vozidel je třeba počítat a společnost se jí musí umět pružně přizpůsobit," komentoval vývoj pro HN v září mluvčí Czechoslovak Group Čírtek.

Související