Už deset let stagnuje státní správa České republiky ve využívání digitálních technologií. Poslední výraznou změnou byly datové schránky zavedené v roce 2009. Lidé s nimi však nemají dobré zkušenosti a stav jejich fungování je mimo jiné důvodem, proč jsou Češi jako uživatelé v celoevropském měřítku digitalizace druzí nejhorší, spolu s Itálií. Už v roce 2013 přitom vláda přijala strategii Digitální Česko. Problém je v jejím naplňování, shodli se účastníci debaty Hospodářských novin na dané téma. Hovořili o lepším a účinnějším nastavení zákonů, o důležitosti elektronických dokumentů, úsporách a proměňujícím se chování lidí.
"Od roku 2008 jsme se v digitalizaci z pětadvacáté příčky propadli téměř o třicet míst. Do loňska jsme byli ještě před Slovenskem, letos už nás předčilo. Systém datových schránek byl ze začátku brzděn, jelikož šel proti podnikání České pošty. Stát někdy vlastně neví, jestli digitalizovat chce," řekl v diskusi Michal Bláha, zakladatel Nadace Hlídač státu, která na vládním konceptu Digitální Česko spolupracuje.
Jak stát poztrácel vlastní know-how
Jedním z hlavních důvodů, proč občané nepodávají daňová přiznání nebo žádosti o sociální dávky přes internet, je často nesmyslně komplikovaný systém zadávání údajů. Na rozdíl od soukromého sektoru, kde se platí v on-line obchodech bankovními kartami a stačí k tomu pár kliků, v komunikaci se státem lidé mnohdy absolvují zdlouhavé vyplňování formulářů.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?
Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru