Připojení k internetu má v současnosti 80 procent českých domácností, což je o 13 procentních bodů více než před pěti lety. Česko ale stále zaostává za evropským průměrem, který byl loni o sedm procentních bodů vyšší.

Vyplývá to z údajů o tom, v jaké míře Češi používají počítače, chytré telefony a internet, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad.

Počítače - většinou notebooky - už vlastní 78 procent tuzemských domácností, což je oproti roku 2008 o 30 procentních bodů více.

Podobnou měrou vzrostl i počet českých uživatelů internetu - z 4,8 milionu lidí v roce 2008 na letošních 7,1 milionu (81 procent populace).

V celoevropském srovnání je ale Česko stále pod průměrem. Třeba v počtu domácností s internetem je tuzemsko v rámci unijní osmadvacítky až patnácté a ze zemí bývalého východního bloku ho předbíhá desáté Estonsko, evropskými premianty jsou v tomto směru Lucembursko, Nizozemsko a Dánsko - v těchto státech se k síti připojuje přes 95 procent domácností.

Domácnosti mají přístup ke světové síti nejčastěji v Praze (83 procent z nich), nejméně je internet naopak rozšířený v Olomouckém (72 procent) či Libereckém a Ústeckém kraji (v obou 73 procent domácností).

"Oproti zbytku Evropy se u nás naopak ve větší míře k připojení k internetu využívá wi-fi. Přes pět milionů Čechů navíc už využívá internetové bankovnictví, což je rovněž nad evropským průměrem," říká Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Devadesát šest procent Čechů už má mobil. Téměř dvě třetiny z nich už navíc používají chytré telefony. Ve využívání internetu v mobilu ale Češi v celounijním srovnání neobstojí. K síti se jich z telefonu připojuje asi 60 procent, ve Švédsku či Nizozemsku jsou to přitom čtyři pětiny populace. Za šest let nicméně počet uživatelů internetu v telefonu v Česku vzrostl z 13 na 58 procent.

Pravděpodobným důvodem, proč Češi internet v mobilu tolik nepoužívají, jsou tuzemské ceny dat, které v rámci Evropy patří dlouhodobě k nejvyšším.

Sociální sítě letos v Česku poprvé používá více než polovina obyvatel. Aktuální podíl 51 procent představuje 4,5 milionu lidí, což je o 1,5 milionu více než v roce 2013.

Česko, v němž funguje asi čtyřicet tisíc e-shopů, je považováno za evropskou velmoc internetového obchodování. V rámci Evropské unie jsou ovšem Češi v nakupování na internetu mírně podprůměrní. Padesát šest procent z nich loni na e-shopech nakupovalo, unijní průměr přitom činil 57 procent. Nejčastěji na webu nakupují Britové a Švédi - dělá to 82, respektive 81 procent z nich. Češky si na webu nejčastěji nakupují kosmetiku, muži zase sportovní potřeby a počítače a příslušenství k nim.

Češi internet nejčastěji používají k posílání e-mailů (75 procent z nich), prohlížení zboží a služeb (71 procent) a čtení zpráv (71 procent). Čemu se naopak občané tuzemska téměř nevěnují, je sledování videí na placených on-line stránkách, jako je Netflix. Dělají to jen čtyři procenta z nich.