Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v říjnu pokračoval v poklesu, i když jeho tempo ve srovnání se zářím zpomalilo. Hlavním důvodem je zavedení nových emisních testů od září, které způsobilo prudký růst prodeje aut v letních měsících. Celkem se prodej aut v říjnu snížil o 7,3 procenta na 1,08 milionu. Od počátku roku však prodej roste. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Poptávka po nových autech minulý měsíc klesla ve většině zemí EU, včetně pěti největších. Výjimkou byly pouze Litva, Řecko, Chorvatsko a Maďarsko. V Německu a Itálii klesl o 7,4 procenta, ve Španělsku o 6,6 procenta, ve Francii a Británii byl pokles mírnější.

Od ledna do října prodej aut stoupl o 1,6 procenta na 13,04 milionu. Z pěti největších trhů prodej stoupl ve Španělsku, Francii a Německu, naopak v Itálii a Británii klesl.

Na pozici evropské jedničky se v říjnu vrátila skupina Volkswagen s podílem na trhu 20,8 procenta. Prodej skupiny, pod kterou spadá i česká Škoda Auto, se snížil o 21,5 procenta na 225 415 vozů. Prodej Škody klesl o 0,1 procenta. Od počátku roku však prodej celé skupiny i Škody vzrostl.

Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo k prudkému růstu poptávky v srpnu.

Zdroj: ACEA

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru