Automatizace manipulační techniky nabírá v poslední době obrátky a mnoho firem o zavedení bezpilotních vozíků začíná uvažovat jako o začátku vyšší formy automatizace svých skladů. Samořídící vozíky šetří lidskou práci a zvyšují efektivitu celého provozu. Řídí svůj pohyb na omezeném prostoru skladu snadněji a bezpečněji než automobil na silnici. Zakládají zásilky do regálů, vozí je k balení a expedici a vykonávají řadu dalších činností. Zejména dokážou v mnoha případech nahradit již tradiční automatizační prvek, kterým jsou válečkové či pásové dopravníky. Oproti nim mají své výhody, neboť pro změnu míst, která mají obsluhovat, stačí obvykle zásah do jejich programového vybavení.

Ne každá činnost v logistice je ale pro automatizaci vozíků vhodná. Zejména to je vychystávání, kde je lidská práce stále do značné míry nenahraditelná. To však neznamená, že by vychystávání nešlo pomocí poloautomatických a automatických řešení zefektivnit.

Vozík následuje manipulanta

"Nejjednodušší cestou je využití skladové navigace a poloautomatizace vozíků," říká Martin Koudelka ze společnosti Jungheinrich (ČR). "U vertikálních vychystávacích vozíků je možné výrazně zrychlit jízdu vozíku díky optimální volbě trasy, obsluha nemusí hledat pozici, odpadají chyby. Manipulant pak pouze vybere správný počet položek na pozici, kam ho vozík sám doveze."

20 %

DHL předpokládá při nasazení robotických vozíků EffiBot zvýšení produktivity při vychystávání až o pětinu.

80 %

Podle různých průzkumů se asi v 80 procentech logistických provozů pracuje stále manuálně bez jakékoli podpůrné automatizace.

U nízkozdvižných vozíků je trendem částečně autonomní jízda. Systém Jungheinrich Easy Follow k vozíkům ECE umožňuje chůzi podél regálu od jedné vychystávací pozice k druhé, kdy vozík sám následuje manipulanta. Díky tomu se celý proces zrychluje, neboť odpadá nastupování a vystupování z vozíku.

Výraznějšího zefektivnění vychystávání je možné docílit využitím systémů ASRS (Automatic Storage and Retrieval System, neboli systém automatického skladování a vychystávání), jako jsou systémy Miniload pro KLT boxy, případně sklady typu silo pro celé palety. "Dodáváme oba tyto systémy. V roce 2016 se součástí skupiny Jungheinrich stala německá firma Mias Group, která se vývoji jeřábových zakladačů věnuje více než 30 let. V roce 2018 jsme představili zbrusu nový Miniload STC 2B1A, který vyniká rychlostí manipulace a díky modulární konstrukci se hodí pro velmi široké nasazení," říká Martin Koudelka.

Tyto systémy si samy přebírají palety či přepravky KLT z válečkových drah, zaskladňují je a následně vyskladňují dle požadavků systému řízení skladu. Pro vychystávání a jeho efektivitu je zásadní fakt, že manipulant stojí na jednom místě a systémy ASRS mu přivážejí zboží k vychystání přímo pod ruku. Na obsluze je pak jen odebrání správného počtu a kompletace zásilky. Problémem není více položek patřících do jedné zásilky ani kombinace celých palet či KLT boxů. Systém automaticky seřadí a nakombinuje palety nebo KLT tak, aby přijely k obsluze ve správném pořadí. Po vychystání a kompletaci zásilky se palety či KLT automaticky vrací do skladů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.