Podle velikosti třetí český závod Škody Auto ve Vrchlabí prošel za poslední roky radikální proměnou. Z regionální továrny se postupně stává výrobní závod budoucnosti. Dokládají to i logistické inovace, z nichž ta nejnovější je unikátní minimálně v rámci Česka, když ne celé střední Evropy. Škodovka tu začala používat plně autonomního přepravního robota, který je schopný se "sám" učit.

"První plně autonomní robot ve společnosti našel uplatnění záměrně právě v závodě ve Vrchlabí. Tím se znovu potvrzuje význam tohoto závodu jako jednoho z nejmodernějších a technologicky nejvyspělejších provozů," říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

I díky nasazení nového přepravního robota vrchlabské továrně vlastně zůstala funkce jakéhosi startovacího provozu, v němž se testuje řada novinek v rámci celé firmy. "Ve Vrchlabí se v minulosti prováděly náběhy výroby nových typů aut nebo zvláštní výbavy," říká Ivan Slimák, šéf závodu Škoda Auto ve Vrchlabí.

Závod Škoda Auto ve Vrchlabí v číslech

Celková plocha závodu 16 000 m²

Logistické plochy (sklad nakupovaných dílů, výkovků, expedice) 8600 m²

Nyní výroba 2200 převodovek/den

1000 zaměstnanců

99 pracovníků logistiky

Příjem materiálu – průměrně 18 nákladních aut /den

Expedice výrobků – průměrně 9 nákladních aut / den

Zákazníci – 14 závodů koncernu VW v Evropě, Asii a Africe

44 % produkce putuje do závodů Škoda Auto

V posledních letech výroby vozů se zde vyráběly zejména modely, jejichž produkci nezvládaly jejich kmenové výrobní závody. Škodovka a mateřský koncern Volkswagen ale továrnu v podhorském městě nechtěly zavřít. Jedním z důvodů bylo i to, že patří k největším lokálním zaměstnavatelům a pracovaly v ní po generace i celé rodiny.

Dlouholetý manažer koncernu Volkswagen Ivan Slimák, který měl už ze svých dřívějších působišť zkušenosti s výrobou komponent, tak dostal na starosti transformaci vrchlabské továrny. Ta v roce 2010 zvítězila v interní koncernové soutěži na produkci moderních sedmistupňových dvouspojkových převodovek s označením DQ 200. Za 18 měsíců vyrostla nová výrobní hala a stávající budovy prošly modernizací. Firma tu během pěti let investovala zhruba 250 milionů eur. V současnosti se tu po čtvrté fázi navýšení produkce vyrobí až 2200 převodovek denně.

Výroba moderní převodovky, jejíž součástí je i sofistikovaná elektronika, s sebou přinesla vysoké nároky na přesnost a čistotu prostředí. Zároveň aby byla produkce efektivní, bylo potřeba vymyslet layout a procesy v závodu tak, aby snesla nízkou úroveň zásob. Inspirací se stala továrna koncernu VW na výrobu převodovek v čínském Ta-lienu. Vrchlabí šlo ale ještě o kus dál.

Jednou z novinek oproti jiným evropským závodům bylo zahrnutí kalírny přímo do prostor továrny. V Ta-lienu je sice kalírna umístěna také v hale mechanického obrábění, ale typ zařízení, který je použitý ve Vrchlabí, umožňuje mimo jiné produkci menších dávek, a tedy i držení nižších zásob. Díky tomu je kalírna schopná rychleji reagovat na změny v toku materiálu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.