Black Friday je ve světě slev opravdový pojem. Den, kdy oficiálně začíná předvánoční lov na dárky a obchody slibují nejlepší ceny z celého roku, se masové popularity dočkal až v posledních dvaceti letech. Nejen čeští obchodníci každý rok začínají se slevami dříve a dříve. Ceny, které slibují velké americké obchody na příští pátek, už dnes překonává třeba e-Bay se svou reklamní kampaní Beating Black Friday.

Základem popularity "černého pátku" v USA nejsou slevy výprodejových položek v jednotlivých obchodech, ale „zaručené“ nejnižší ceny přímo od velkých výrobců. Lákadla na největší nákupní den v USA chystají téměř všechny velké firmy. Výjimkou není ani Apple, který však místo přímých slev nejžádanějších produktů nabídl loni k nákupům dárkové karty.

Do Česka se rázné osekání cen žádaných produktů dostává jen zprostředkovaně a omezeně, ale díky rostoucí konkurenci a stagnujícímu trhu s mobily i počítači to může být lepší. Lákavé budou i ceny 4K televizorů, které meziročně opět klesly a kvalita naopak vzrostla. Už nyní například Philips snížil cenu 55“ OLED televize 55OLED803 s technologií Ambilight z 50 na 40 tisíc korun, přitom s pětiletou zárukou.

První oficiální slevy pro český trh už odtajnil Huawei a Xiaomi, brzy se očekává i nabídka Samsungu. Huawei nabídne slevy na modely Huawei P20 Pro, P20 i levnější Y7 Prime nebo tablet MediaPad T3 8.0. Nejzajímavěji vypadá rok starý model Mate 10 Pro za 10 999 korun, který by měl ještě od vánoc dostat i nejnovější verzi Androidu. U Xiaomi dojde ke snížení cen u vybraných mobilů přibližně o tisíc korun, větší slevy se dočká robotický vysavač.

V podstatě jisté je, že levnější budou herní konzole PlayStation a Xbox, Sony v USA oznámilo nabídku PlayStation 4 se hrou Spider-Man za 200 dolarů nebo virtuální helmu za stejnou cenu. Microsoft proti tomu plánuje o 100 dolarů snížit cenu Xboxu One X i balíčků základní verze Xboxu s vybranými hrami. Loni se nabídky obou firem projevily i v Česku, byť s cenami o trochu vyššími, než ukazoval přepočet z dolarů s dopočítanou DPH.

Stejně jako v průběhu všech slevových akcí je ale dobré dodržet několik jednoduchých pravidel, která přispějí k tomu, že ze všech stran inzerované výhodné nákupy budou skutečně výhodné.

1. Porovnávejte ceny

První a základní pravidlo nákupu ve slevě je neměnné – podívejte se, jestli přes bombastickou 80procentní slevu není identické zboží v jiném obchodě levnější. Marketingoví guru českých e-shopů často s cenami čarují a nabízejí vymyšlené slevy, respektive ceny z nadsazených doporučených cen nebo cen, které u daného zboží platily třeba i před několika lety. Srovnání cen nabízí obvyklé vyhledávače Heuréka.cz či Zboží.cz. Heuréka obsahuje vedle samotného srovnání i graf vývoje ceny s nejnižší a průměrnou cenou v průběhu času. Zboží od Seznamu má ale jinou praktickou výhodu – obsahuje i ceny v obchodech Alza.cz a Datart, což je při srovnání cen poměrně důležité.

2. Vybírejte si i obchody

Ani oficiální akce výrobce nebo jeho českého zastoupení nemusí být zárukou nejlepších cen.Například oficiálně zlevněné Xiaomi Mi A2 s cenou sníženou z 6990 na 5790 je pořád dražší než 5290 korun v on-line obchodě Xiaomimobile.cz. Naopak cena za náramek Mi band 3 je nižší, než stávající nejlevnější.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Výběr ověřených rad, jak nenaletět na falešné slevy a tipy na výhodné nákupy i za českou hranicí.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se