Těžko najít výraznější symbol českého ekonomického úspěchu, než je automobilka Škoda. Za čtvrt století od privatizace se z továrny horko těžko vyrábějící ročně 180 tisíc poměrně zastaralých aut nižší třídy, která se na vyspělých trzích prodávala jen díky výrazně nižší ceně než západní vozy, stala nadnárodní firma s produkcí přes 1,2 milionu vozů. Firma má kapacity v několika zemích, ale většina aut stále sjíždí z českých výrobních linek.

Automobily s okřídleným šípem ve znaku nyní bodují v řadě tříd a zabydlely se i ve vyšších kategoriích, kde je úspěch odměněn i vyšším ziskem. Poptávka je ale taková, že jí výroba nestačí, a mezera se navíc stále rozšiřuje. Pro udržení růstu je proto potřeba radikální řez.

Za jednu z možností vedení koncernu Volkswagen podle řady náznaků dlouho považovalo přesun výroby Superbů z přetížených východočeských Kvasin do nepříliš využité továrny v severoněmeckém Emdenu. Ztrátu vlajkové lodi však Škoda, od vedení až po dělníky u výrobních pásů, odmítala. Pochopitelně, na Superb jsou škodováci hrdí.

Vnitrokoncernová přetahovaná může mít nakonec překvapivé vyústění. Podle německých ekonomických novin Handelsblatt se schyluje k rošádě, v rámci níž by si Škoda nejenom udržela Superb, ale dostala by na starost i výrobu Passatů. O možném přesunu výroby klasických aut se spalovacím motorem z německých do českých továren (a u nás má koncern jen Škodu) píší také včerejší Financial Times, které se odvolávají na informace od osob obeznámených s plány, které má dozorčí rada koncernu schvalovat tento pátek. Pokud se tak stane, budou škodováci slavit. Boj o Superb přece vyhráli.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Je přesun výroby Passatů do Česka opravdu výhrou?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru