Vše zatím nasvědčuje tomu, že Velká Británie se s Evropskou unií rozejde po zlém. To znamená, že 29. března příštího roku opustí své partnery, aniž by se s nimi dohodla na podmínkách. Na obou březích Lamanšského průlivu budou vztyčeny celní a další bariéry značně komplikující obchod i cestování. Firmy na obou stranách se na tuto neblahou variantu, označovanou jako "tvrdý brexit", už připravují.

Byznys nehodlá nic ponechat náhodě. To je důvod, proč v těchto dnech panuje v londýnském sídle britsko-švédského farmaceutického koncernu AstraZeneca velký ruch a shon. Na obou březích Lamanšského průlivu − nejvytíženější námořní cesty na světě − buduje tento významný výrobce léčiv obrovské sklady, kde se budou uchovávat pilulky, čípky, očkovací vakcíny a další preparáty.

Zásoby se tu nashromáždí pro případ krizového nedostatku některých produktů, který by po neuspořádaném odchodu Británie z Evropské unie mohl nastat. Léčiva kontrolovaná a schvalovaná k užití v Británii nebudou po tvrdém brexitu vpuštěna na jednotný trh evropské sedmadvacítky. Budou muset projít novou schvalovací procedurou na pevnině, což ztíží a prodlouží jejich přepravu přes Atlantik. AstraZeneca se nyní usilovně snaží vybudovat zařízení pro druhou kontrolu a schvalovací proces "doma" ve Švédsku, aby prodlevu zkrátila na nejmenší možnou dobu. Ale ani do konce března nemusí vše potřebné stihnout.

Ke slovu přichází digitalizace

Společnost AstraZeneca zaměstnává 57 500 lidí a má roční tržby 22,5 miliardy dolarů. Nyní se obrátila na menší americkou firmu LLamasoft vyvíjející a dodávající různé softwarové produkty pro řízení a optimalizaci zásobovacích řetězců. Ta má přes 500 lidí a dosahuje obratu kolem 56 milionů dolarů ročně. Klientům, mezi nimiž jsou například švýcarské Nestlé, německý Henkel, americký Nike či švédská Ikea, pomáhá i pomocí digitálního zobrazení hledat nejrychlejší cesty k zákazníkům a dodavatelům s co nejnižšími náklady.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dočtete:
  • Jak americké IT firmy vydělávají na brexitu, když tvoří servis gigantům různých trhů.
  • Jaké potíže očekávají firmy typu BMW a jak se připravují.
  • Proč a jak zasáhne tvrdý brexit český trh práce.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se