Problém představuje úzké hrdlo na hranicích, které zpomalí přepravu zboží a přinese logistickým firmám nové vícenáklady kvůli stojícím kamionům. Dopravci kvůli tomu mohou začít preferovat lépe placené zakázky v unijních zemích nebo přistoupit ke zdražení transitních služeb. Britský trh je v současné době pro české exportéry pátým největším a objem vývozu loni dosáhl na rekordních 207,1 miliard korun, jak ukazují data ČSÚ. Největší podíl na exportu má automobilový průmysl, dále stroje a elektronika.

Ceny přepravních služeb možná vzrostou

„Četli jsme studii, která se zabývá situací na hranicích po brexitu,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach. „I když bude jedno odbavení v anglickém Doveru trvat pouhé dvě minuty, vytvoří se i přesto kolona o délce patnácti kilometrů a bude nutné vyhradit jeden dálniční pruh jako odstavné parkoviště. Stojící kamiony nevydělávají peníze a hrozí, že přepravní firmy budou preferovat zakázky v zemích, kde jim kvůli kolonám nevznikají dodatečné vícenáklady. V případě Británie může jít o významné navýšení, které mohou dopravci kompenzovat i růstem cen přepravních služeb,“ upozorňuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která se zabývá poskytováním celních služeb.

Silný podíl na exportu do Velké Británie má například české strojírenství, které zastupuje společnost RWT. Vyváží brousící stroje a nervozitu ostrovního trhu před brexitem dokázala využít ve svůj prospěch. „Objem sjednaných obchodů se za poslední rok navýšil a my to vidíme jako důsledek obav anglických firem z toho, co bude po brexitu. Firmy mají v současné době větší ochotu investovat a připravit se na případný odchod z EU. Zároveň nákupem technologií řeší nedostatek pracovních sil na trhu. Všeobecně má české strojírenství v Anglii dobrý zvuk, na bonitě aktuálně přidává automobilka Škoda, která má s novými modely dobré jméno na trhu,“ uvádí majitel firmy Petr Rojek.

Kolísající kurz libry a eura

Představitel společnosti RWT přiznává, že jeho obchodní partneři se odchodu Británie z EU obávají a je to diskutované téma. „V současné době mají problém s výměnou jejich měny za euro kvůli kolísajícímu kurzu libry a eura, jelikož exportní ceníky jsou nastaveny v eurech. Náš obchodní partner se nás zeptal, jestli bychom si kvůli tomuto problému nezaložili bankovní účet v librách a přenastavili ceníky na libry, čímž bychom ovšem veškerá rizika s výkyvem kurzu vzali na sebe.“

Další obavy ale Petr Rojek nemá a s případnými celními procedurami po brexitu počítá. „Pro naši firmu se změní pouze to, že každý vývoz bude muset projít celním úřadem jako u ostatních teritorií mimo EU, kam také vyvážíme své výrobky.“

A jak se mají čeští exportéři na brexit připravit a na co si dát pozor? Luděk Procházka jako odborník na mezinárodní celní problematiku říká: „Na základě analýzy četnosti zásilek, způsobu přepravy, druhu obchodovaného zboží, ale i personálních možností, by si vývozci i dovozci měli v prvé řadě vyhodnotit, zda je pro ně výhodnější řešit celní služby vlastními silami nebo využít outsourcing. Druhou možnost bych doporučil v případě brexitu, který přinese mnoho nepřehledných situací a nežádoucích prodlev v toku zboží na ostrovních trh. Nemluvě o nové administrativní zátěži kvůli náročným celním procedurám, zcela chybějícím či neúplným celním dokladům a dalším chybám, které zpomalují byznys.“

Zvítězí zdravý rozum?

Ne všichni ovšem vidí situaci tak tragicky. Někteří odborníci se domnívají, že k tvrdému brexitu nakonec nedojde, protože si všichni uvědomí, jak nevýhodný by byl pro všechny. A řada firem se o svůj byznys také nebojí, věří v racionalitu obchodních vztahů. Od brexitu naopak očekávají, že jim otevře přístup na nové trhy, neboť Británie si bude moci vyjednat lepší obchodní dohody se třetími zeměmi, protože už je nebude svazovat unijní politika. A přes Británii bude možné tyto nové možnosti využívat, domnívají se některé firmy.

Politici ovšem na racionalitu tolik nespoléhají a stále hledají řešení, která by tvrdý brexit vyloučila. V dohodu Spojeného království s Evropskou unií věří i český premiér Andrej Babiš, který po návštěvě Londýna a hovoru s britskou premiérkou Theresou Mayovou vyjádřil v této věci optimismus.

V každém případě by se speditéři i dopravci měli připravit i na horší varianty. Protože dobrá příprava odhalí jejich možná slabá místa a i když při odchodu Velké Británie z EU nakonec k nejhoršímu nedojde, připravenost se bude i tak hodit.

Související