Martin Žáček sleduje tuzemský pojistný trh z první řady už přes dvě dekády. Absolvent Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT nejprve působil v akademickém prostředí, od roku 1995 však byl členem představenstva pojišťovny Uniqa. V roce 2008 se stal jejím generálním ředitelem.

Může tak dobře srovnávat, v jakém stavu se tuzemské pojišťovnictví nachází. Podle něj je schopné pružně inovovat, a to i díky tomu, že za sebou české pojišťovací domy netáhnou dědictví starých informačních systémů. "Jsme schopní velmi rychle reagovat na trendy, které dnešní doba přináší," říká Žáček.

Uniqa letos pod jeho vedením vyhrála v soutěži Nejlepší pojišťovna 2018 v kategorii Nejlepší neživotní pojišťovna.

HN: Jak byste zhodnotil letošní rok na domácím pojistném trhu?

Byl náročný z hlediska nové legislativy. Pojišťovny se musely vypořádat s dvěma velmi důležitými normami. Tou první je nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů GDPR, které pro pojišťovny znamenalo velké investice do IT, zásah do mnoha smluvních vztahů a přenastavení řady interních procesů. Došlo i ke vzniku nových pozic, jako je osoba pověřence pro ochranu osobních údajů. Druhou je převedení evropské směrnice o distribuci pojištění IDD do české legislativy. Má začít platit 1. prosince a pojišťovny se na ni intenzivně připravovaly.

HN: A jak loňský rok probíhal z ekonomického pohledu?

Co se týče vlastního byznysu pojišťoven, jednou z určujících oblastí je pojištění aut. Ekonomice se daří, takže rostly prodeje automobilů, a pojišťovny tak mají co pojišťovat. Nárůst mezd se ale výrazným způsobem promítl do takzvané škodní inflace, což znamená, že roste cena, kterou pojišťovny za havárie vyplácejí. Do škod na zdraví i plechových škod se cena práce přímo propisuje.

HN: Jde jen o růst mezd, nebo hraje roli i růst cen autodílů?

Povinné ručení má dvě roviny, přičemž jedna z nich jsou škody na zdraví. Odškodnění se odvíjí od průměrné mzdy − pokud stoupá, roste i odškodnění. Do povinného ručení ale spadají i plechové škody. I tam se cena práce výrazně propisuje. Pro servis je dnes velký problém sehnat kvalitního lakýrníka, mzdy narostly dramaticky a to tlačí na sazby, které servisy pojišťovnám účtují. Škodní inflace vyrostla mezi lety 2017 a 2018 skoro o osm procent. Druhý aspekt je vedle ceny práce právě problematika náhradních dílů. Auta jsou stále sofistikovanější. Zatímco před pěti lety byl nárazník opravdu jen obyčejným nárazníkem, teď je plný elektroniky. Kvůli tomu autodíly zdražují. Plechové škody se pak jedna ku jedné objevují i v havarijním pojištění.

HN: Bude tedy pojištění aut muset zdražit?

Cena autopojištění bude muset jít nahoru, to je neoddiskutovatelný fakt. Pokud je škodní inflace nad pěti procenty ročně, o odpovídající částku musí jít nahoru ceny. Pojišťovny využily technologický pokrok a digitalizaci, dnes se pojistné smlouvy sjednávají plně elektronicky a klient je biometricky podepisuje, smlouvy se automaticky zpracovávají do centrálního systému a odpadají díky tomu mezikroky. Pojišťovny tím snížily náklady, ale ty už jsou tak nízké, že není z čeho brát, a pojišťovny nemají marži na pokrytí rostoucích nákladů na pojistné události. Pokud chceme kvalitně vyřizovat škody, což je základním úkolem pojišťovny, musí pojišťovna kalkulovat přiměřenou cenu.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se do pojištění promítá carsharing?
  • Jak se mění životní pojištění?
  • A jak pojišťovny zachytily nástup digitalizace s ohledem na služby pro klienty?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se