Situace na českém bankovním trhu se v posledních letech vyostřuje. Tradiční bankovní domy čelí konkurenci nových menších hráčů, ale i technologických firem. Ty nabízí služby levněji a rychleji. Podle Pavla Štěpánka, výkonného ředitele České bankovní asociace, to ale slučování malých bank do větších domů nevyvolá.

HN: V posledních letech pozorujeme, že roste počet klientů menších bank. Je to dáno tím, že velké bankovní domy nabízejí služby příliš draze?

Neřekl bych, že klienti od velkých bank úplně odcházejí. Nejčastěji si lidé otevírají účty u více společností. Je pravda, že malé banky si našly svůj prostor na trhu a nabízejí služby, které jsou pro klienty atraktivní. Některé dokážou nabídnout výhodněji, protože mají oproti velkým hráčům užší portfolio produktů a služeb. Ti, kteří mají rozsáhlou nabídku, musí například udržovat množství různých počítačových a softwarových systémů. Na takový provoz si potřebují vydělat.

HN: Z analýzy Evropské bankovní federace vyplývá, že české banky jsou pro akcionáře druhé nejvýnosnější v Evropě. Je to na úkor klientů?

České banky určitě nejsou ty nejlevnější v Evropě, ale rozhodně nepatří mezi ty nejdražší. Nelze to číst tak, že vybírají za některé služby nepřiměřené poplatky ve srovnání se zahraničím. Lze najít produkty, které jsou například v Česku dražší než v Německu, ale platí to i naopak. Prohlašovat, že české banky vydělávají příliš mnoho, je zavádějící.

HN: Čím to tedy je?

Vstupuje do toho více faktorů. Pomáhá nám, že český dlužník je velice odpovědný. To má na hospodaření bank velký dopad, protože nemusí vytvářet opravné položky za nedobytné úvěry. Další věcí jsou nízké náklady. Tuzemské banky pracují úsporněji než banky ve většině zemí, se kterými se chceme srovnávat. To je dáno tím, že máme nižší mzdy, což se samozřejmě projeví v hospodářském výsledku banky.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru