Situace na českém bankovním trhu se v posledních letech vyostřuje. Tradiční bankovní domy čelí konkurenci nových menších hráčů, ale i technologických firem. Ty nabízí služby levněji a rychleji. Podle Pavla Štěpánka, výkonného ředitele České bankovní asociace, to ale slučování malých bank do větších domů nevyvolá.

HN: V posledních letech pozorujeme, že roste počet klientů menších bank. Je to dáno tím, že velké bankovní domy nabízejí služby příliš draze?

Neřekl bych, že klienti od velkých bank úplně odcházejí. Nejčastěji si lidé otevírají účty u více společností. Je pravda, že malé banky si našly svůj prostor na trhu a nabízejí služby, které jsou pro klienty atraktivní. Některé dokážou nabídnout výhodněji, protože mají oproti velkým hráčům užší portfolio produktů a služeb. Ti, kteří mají rozsáhlou nabídku, musí například udržovat množství různých počítačových a softwarových systémů. Na takový provoz si potřebují vydělat.

HN: Z analýzy Evropské bankovní federace vyplývá, že české banky jsou pro akcionáře druhé nejvýnosnější v Evropě. Je to na úkor klientů?

České banky určitě nejsou ty nejlevnější v Evropě, ale rozhodně nepatří mezi ty nejdražší. Nelze to číst tak, že vybírají za některé služby nepřiměřené poplatky ve srovnání se zahraničím. Lze najít produkty, které jsou například v Česku dražší než v Německu, ale platí to i naopak. Prohlašovat, že české banky vydělávají příliš mnoho, je zavádějící.

HN: Čím to tedy je?

Vstupuje do toho více faktorů. Pomáhá nám, že český dlužník je velice odpovědný. To má na hospodaření bank velký dopad, protože nemusí vytvářet opravné položky za nedobytné úvěry. Další věcí jsou nízké náklady. Tuzemské banky pracují úsporněji než banky ve většině zemí, se kterými se chceme srovnávat. To je dáno tím, že máme nižší mzdy, což se samozřejmě projeví v hospodářském výsledku banky.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Dá se očekávat, že počet bank v Česku poroste?
  • Jak šéf ČBA vnímá spojení Monety, Air Bank a Home Creditu?
  • Zavádí banky v České republice dostatečně pružně digitální inovace?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se