Byznysový model klasických personálních agentur už je pro nábor topmanažerů přežitý, míní Tomáš Drážný, ředitel a zakladatel portálu Executivejob.cz. Firmy podle něj v poslední době více sázejí na vlastní náborové týmy a tolik se neobracejí na externí profesionály. Headhunteři jsou pro ně drazí a jejich celosvětová úspěšnost není vysoká. Personální agentury se zase tolik nezaměřují na kvalitu kandidátů. Svým portálem se Drážný snaží dát do rukou headhunterů a HR manažerů nový nástroj k náboru lidí do manažerských pozic. Usiluje o to, aby hledání bylo inovativní a nejelo ve starých kolejích, protože to podle něj přestává fungovat.

HN: Jaké trendy pozorujete v poslední době v obsazování ředitelských pozic?

Záleží na tom, z jaké perspektivy se díváme. Jestli z pohledu HR manažera, společnosti, headhunterů nebo personálních agentur. A co tak pozoruji, nic nefunguje úplně správně. Společnosti čím dál častěji nespolupracují s headhuntery a personálními agenturami, ale staví si interní náborové týmy. Jednak proto, že byznysový model personálních agentur je přežitý a nikdo se nad ním pořádně nezamýšlí. Roli hraje i to, že headhunteři jsou drazí a jejich celosvětová úspěšnost je malá. Obecně jen 65 procent kandidátů dosazených headhuntery vydrží ve firmě do konce garanční doby. A to je hrozně málo, protože jejich práce stojí firmy statisíce. Personální agentury se pak zaměřují hlavně na kvantitu, a ne na kvalitu. Jejich přežitý byznys jede strašnou setrvačností dál. Jedná se o hodně konzervativní trh. A k tomu všemu po nich HR oddělení firem tento model pořád chtějí.

HN: Proč se personální agentury takto chovají?

Pracují bez exkluzivity a na takzvané success fee. To znamená, že získají peníze, až když požadovaného ředitele do firmy dodají. Současně vědí, že na tomtéž projektu dělají i jiné agentury. Logicky se pak nesoustřeďují na kvalitu, ale snaží se jen dosadit kandidáta, co nejdříve to jde. Chtějí si tím zvýšit pravděpodobnost, že právě ony dostanou peníze. A když je na straně společnosti někdo, kdo nemá motivaci přemýšlet o tom, jak kvalitní by hledání ředitele mohlo být, často chce jen levné řešení, protože většinou jsou peníze ukazatelem úspěchu. Takže HR oddělení často tlačí firmy, aby nábor probíhal právě takto a nikdo se nad tím nezamýšlí ani na jedné straně.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru