Nejlepší bankou roku 2018 se v soutěži Hospodářských novin stala Česká spořitelna. Uspěla hlavně díky širokému záběru produktů a služeb a také kvůli dobrému hospodaření a výnosnosti pro akcionáře, rakouskou skupinu Erste.

Letos už desátý ročník soutěže Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna vyhlašují HN ve spolupráci s partnery projektu − Fincentrem, mezinárodními firmami IBM Česká republika a Mastercard a advokátní kanceláří Kocián, Šolc, Balaštík. Hodnotí se v ní zdraví byznysu a kvalita služeb pro zákazníky. Na projektu také spolupracují jako partneři Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven.

Vítězná sestava

Ocenění převzali (na snímku zleva): ředitel produktů a marketingu Monety Money Bank Andrew Gerber, generální ředitel Komerční pojišťovny Gaël Loaec, předseda představenstva pojišťovny Kooperativa Martin Diviš, generální ředitel a předseda představenstva České spořitelny Tomáš Salomon, generální ředitel a předseda představenstva České pojišťovny Marek Jankovič, generální ředitel a předseda představenstva pojišťovny Uniqa Martin Žáček, generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida a předseda představenstva pojišťovny Allianz Dušan Quis.

Mezi 15 hodnocenými bankami se vedle České spořitelny nejlépe umístily Československá obchodní banka (ČSOB) a Moneta Money Bank. Dvě největší české banky − spořitelna a ČSOB − obsadily první pozice hlavně díky rozsahu produktů a jejich univerzálnosti pro klienta. K umístění jim ale pomohla také kritéria spojená s hospodařením a výnosností pro vlastníky. ČSOB navíc získala vysoké bodové skóre i díky relativně velké dostupnosti, mírnějšímu přístupu při udělování sankcí a dobrým úrokovým sazbám, které klientům nabízí na půjčkách i hypotékách. Banka z belgické skupiny KBC se ale umístila na předposledním místě v kategorii, která hodnotila komunikaci s klienty.

V kategorii neživotních pojišťoven si cenu za letošní rok odnesla Uniqa pojišťovna a v kategorii životního pojištění cenu získala Komerční pojišťovna.

Ocenění, které HN začaly vyhlašovat poprvé v roce 2008, chce podpořit rozvoj a kultivaci tuzemského bankovního a pojišťovacího trhu, lépe ho zmapovat a pomoci veřejnosti v orientaci v bankovních a pojišťovacích produktech a službách. V soutěži se vyhodnocuje a boduje více než stovka tvrdých kritérií, která hodnotí například náklady na vedení účtů, sankce či rozsah služeb, jejich dostupnost a kvalitu komunikace s klienty. Hodnotí se také šest ekonomických kritérií, která zobrazují stabilitu firmy a přínos pro ak­cionáře. O výsledku tedy nerozhodují subjektivní názory odborné poroty nebo anketní odpovědi veřejnosti.

Výsledky soutěží Nej banka a Nej pojišťovna 2018

Nejlepší banka

◼ 1. Česká spořitelna
◼ 2. Československá obchodní banka
◼ 3. Moneta Money Bank

Klientsky nejpřívětivější banka

◼ 1. Raiffeisenbank
◼ 2. Air Bank
◼ 3. Československá obchodní banka

Bankovní inovátor 2018

◼ 1. Moneta Money Bank – nová verze aplikace Smart Banka
◼ 2. Československá obchodní banka – ČSOB NaDoma
◼ 3. Air Bank – platby mobilem v aplikaci My Air

Nejlepší životní pojišťovna

◼ 1. Komerční pojišťovna
◼ 2. NN životní pojišťovna
◼ 3. Pojišťovna České spořitelny

Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna

◼ 1. Pojišťovna České spořitelny
◼ 2. Kooperativa pojišťovna
◼ 3. Komerční pojišťovna

Nejlepší neživotní pojišťovna

◼ 1. Uniqa pojišťovna
◼ 2. Česká pojišťovna
◼ 3. Česká podnikatelská pojišťovna

Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna

◼ 1. Česká pojišťovna
◼ 2. Česká podnikatelská pojišťovna
◼ 3. Direct pojišťovna

Pojišťovací inovátor 2018

◼ 1. Allianz pojišťovna – mobilní aplikace Allianz CZ
◼ 2. ČSOB Pojišťovna – pojištění psů a koček PetExpert
◼ 3. Uniqa pojišťovna – telematická asistence SafeLine Easy

Analýza, která rozhodla o letošních vítězích, pochází stejně jako loni z výzkumu provedeného agenturou Datank. Agentura vycházela nejen ze sazebníků, výročních zpráv a dat zveřejněných na webech zkoumaných bank a pojišťoven, ale i ze zkušeností, které výzkumníci Datanku zaznamenali, když vystupovali vůči bankám a pojišťovnám coby fiktivní zákazníci. Bodováno bylo například to, jak rychle a kvalitně daná instituce vyřídila klientský hovor, jak byla vstřícná a profesionální. Podobným testováním prošla rovněž e-mailová komunikace s finančními institucemi.

Do hodnocení vstoupila jak u bank, tak u pojišťoven i jejich dostupnost, měřená například hustotou pobočkové sítě, otevírací dobou poboček nebo provozní dobou telefonických kontaktních center.

Menší a mladší finanční domy porazily tradiční velké banky hlavně v oblasti komunikace s klienty. V této kategorii vedly Banka Creditas, ING a Air Bank. Air Bank také zvítězila v kategorii, která z hlediska zákazníků hodnotí výhodnost sazeb, úroků na spořicích účtech a úvěrech, a také v kategorii hodnotící náklady na vedení účtu. V kategorii sankční a mimořádné poplatky zvítězila mBank.

Klientsky nejpřívětivější bankou letošního roku se podle hodnocení stala Raiffeisenbank. Moneta Money Bank získala první místo v kategorii Bankovní inovátor 2018.

V části soutěže zaměřené na pojišťovny analýza hodnotila více než desítku tuzemských firem opět z klientského pohledu − jak vysoké pojistné zákazníkům účtují, jaké mají produkty, jak jsou dostupné a jak dobře komunikují. Hodnotila se také ekonomická kritéria − například návratnost kapitálu, solventnost a vztah k riziku.

V kategorii výše pojistného u životního pojištění se umístila nejlépe Allianz, následovaná Komerční pojišťovnou a MetLife. U neživotního pojištění v této kategorii byla nejlepší Uniqa, následovaná pojišťovnami Direct a Allianz. Šíří produktů životního pojištění nejvíce bodovaly Uniqa, NN a Generali. Česká pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna a Pojišťovna ČSOB v tomto kritériu dominovaly u neživotního pojištění.

Speciální příloha HN s podrobnými výsledky a rozhovory se zástupci vítězných bank a pojišťoven vyjde v pondělí 5. listopadu.