Když v roce 2011 začaly v Česku fungovat bezkontaktní platební karty, pro placení obzvlášť v kamenných obchodech to znamenalo revoluci. Najednou odpadlo zdlouhavé zasouvání karty do terminálů a ve většině případů i zadávání PIN kódu − alespoň pro platby menšího objemu. Bezkontaktní platby se mezi lidmi uchytily a dnes v jejich využívání patří Češi mezi rekordmany.

Stále více zákazníků už ani nemusí pro bezkontaktní placení lovit v peněžence svou platební kartu. V posledních dvou letech totiž přicházejí technologická řešení, díky nimž roli plastových karet přebírají aplikace v chytrých telefonech. Stačí, když jsou telefony vybaveny takzvaným NFC čipem. To je jedna z technologií, na kterých fungují i plastové karty pro bezkontaktní placení.

Píp a je zaplaceno

Do telefonů s NFC čipem je možné nahrát skrze speciální aplikaci platební kartu a platit v kamenných obchodech bezkontaktně. Uživatel tak u sebe nemusí nosit několik plastových karet a může rovnou platit smartphonem. Jeho banka však musí jednu z daných aplikací podporovat. Zatímco uživatelé iPhonů jsou odkázáni na službu Apple Pay, která má v Česku teprve začít fungovat, majitelé telefonů s operačním systémem Android mají více možností. Službu Google Pay už v Česku využívá pět bank. Některé instituce také vytvořily vlastní aplikaci – první byla v roce 2016 ČSOB se svou aplikací NaNákupy.

Jako první z tuzemských bank zavedla tuto možnost ČSOB, která v roce 2016 představila svou aplikaci NaNákupy. Od té doby umožnila bezkontaktní placení telefonem i řada dalších bankovních domů. Většinou se však spoléhají na zavedené řešení jedné z velkých technologických společností, případně nabízejí obě varianty. Na konci loňského roku přinesla do Česka svoji aplikaci společnost Google. Nástroj Google Pay, původně nazývaný Android Pay, dnes využívá pět tuzemských bank a další se chystají na jeho spuštění.

Brzy by měl v Česku začít fungovat i konkurenční Apple Pay − obdobná služba jako Google Pay, která funguje pro chytré telefony značky Apple. "Pokračujeme v jednání a předpokládáme, že Apple Pay do Česka vstoupí na konci letošního nebo začátkem příštího roku," řekl před časem Hospodářským novinám mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Snahu být mezi prvními bankami, které Apple Pay v Česku spustí, potvrdily i Moneta Money Bank či Komerční banka, zájem mají i další. "Placení mobilem chceme určitě umožnit i našim klientům s iPhony a v tomto případě je jedinou možností jít cestou Apple Pay," objasňuje Jana Karasová z Airbank. Nejde však jen o placení telefonem. Google Pay lze využít i v chytrých hodinkách a Moneta Money Bank jako první letos na podzim začala spolupracovat se dvěma výrobci sportovních hodinek a chytrých náramků − společnostmi Garmin a Fitbit. A nejspíš dlouho nezůstane jediná. "Připravujeme službu Garmin Pay," potvrdil HN mluvčí ČSOB Patrik Madle.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru