V německém Mnichově má Steelcase velké vzdělávací a inovační centrum, kde fyzicky i laboratorně testuje nábytek. Firma rovněž zaměstnává tým konzultantů, kteří jsou v kontaktu například s odborníky z oblasti vzdělávání nebo medicíny, čerpají z renomovaných studií Harvard Business Journal nebo výzkumného institutu Gallup. Zajímají se o to, jak se měnící styl práce lidí projevuje v pracovním prostředí, a tomu pak Steelcase uzpůsobuje výrobu nábytku.

Daniel Krška pracuje pro Steelcase v České republice už 21 let. Rozhovor s ním proběhl v pražském sídle koncernu Johnson & Johnson, do něhož Steelcase letos dodával kancelářský nábytek. Pro výrobce to byla největší zakázka, kterou získal v loňském roce. Nábytek od Steelcase používá také pražská centrála Komerční banky nebo nové kanceláře softwarové firmy Oracle v Praze.

HN: Společnost Steelcase začínala s výrobou kovového nábytku. Jaký má dnes pro firmu význam?

Začátkem minulého století vznikala ve výškových budovách v Americe spousta požárů z kouření doutníků ve velkoprostorových kancelářích. Odpadkové koše byly tehdy dřevěné. Prvním produktem, který Steelcase vyvinul a uvedl na trh, byl proto kovový odpadkový koš. Byl nehořlavý a splňoval požadavky na bezpečnost. Společnost, která se tehdy jmenovala Metal Office Furniture Company, začala vyrábět i skříňky a další kovový nábytek. Výroba kovového nábytku dnes stále převažuje v Americe, na Středním Východě, v Asii a Africe. Důvodem jsou mj. klimatické podmínky a vzdálenosti na přepravu nábytku.

Steelcase

◼ Společnost byla založena pod názvem Metal Office Furniture Company v roce 1912 v americkém státě Michigan.
◼ Po světě dnes zaměstnává přes 11 tisíc lidí a má více než 800 dealerů.
◼ Ve fiskálním roce 2018 dosáhla obratu 3,1 miliardy dolarů a čistého zisku 80,7 milionu dolarů.
◼ Ve svém portfoliu má značky Steelcase, Turnstone, Coalesse, Designtex, PolyVision či AMQ.


Podívejte se do kancelářských prostor po celém světě vybavených nábytkem od Steelcase. Čtyřminutové video v angličtině je ke zhlédnutí zde:

HN: O jaký typ nábytku je dnes v kancelářích zájem?

Vyrábíme více osobní skříňky, protože prostor se dělá čím dál méně osobní. Lidé už nemusí sedět v práci od osmi do pěti. Chodí po schůzkách, navštěvují různá školení, pracují v terénu, a nepotřebují proto mít své vlastní místo. Je to vidět i v centrále společnosti Johnson & Johnson, kde ani generální ředitel nemá dedikovanou plochu a sedne si zrovna tam, kde je volno. Kdyby potřeboval dělat například pohovor, využije jeden z tzv. focus roomů, které slouží jako pracovny nebo místnosti pro rychlé schůzky.

HN: Steelcase dělá mezi svými klienty z řad nadnárodních korporací průzkumy. Jaké jsou nejnovější poznatky?

Informace z on-line dotazníků nám napovídají, jak zaměstnanci vnímají pracovní prostředí a jak by si jej představovali do budoucna. Jedna věc je fyzický komfort, tedy aby se zaměstnancům dobře sedělo a měli třeba možnost střídat práci vsedě a vstoje. Průzkumy ale ukazují, že přes 50 procent lidí není se stávajícím prostředím spokojeno, protože nenacházejí ideální prostor pro svou práci. Neznamená to jen mít svůj stůl nebo určenou pracovní plochu. Potřebují i místo, kde je možné nerušeně komunikovat s druhým, vyřizovat telefonáty nebo uskutečnit menší konferenční hovor. Významnou roli hraje i začlenění přírodních prvků jako dřevěné podlahy, stěny, více květin a zeleně, které uklidňují a stimulují mysl.

HN: Kdo vlastně určuje trendy v kancelářském nábytku?

Myslím, že trendy určuje doba. Ekonomiky jsou čím dál více propojené. Velké nadnárodní korporace musí umět rychle reagovat na změny na trhu. Tedy například posílit tým, případně jej redukovat. Trendy jsou tedy velmi ovlivňovány vnějším prostředím, ale i změnou stylu práce. Dnes jsme schopni pracovat doma, v kavárně, ale zároveň je potřeba se setkávat s kolegy v práci. Jeden z fenoménů výzkumů je, že jen třetina zaměstnanců je aktivně zapojena do dění společnosti. Inovace totiž nepřicházejí od počítače, ale z komunikace s druhými. Kancelářské prostory by dnes měly být více modulární a připravené na rychlé změny.

HN: Jak se to projevuje konkrétně v kancelářském prostředí?

Jedna věc je všeobecně známá ergonomie pracoviště, tedy jestli máte stůl dostatečně hluboký, kvalitní židli nebo možnost na pracovišti stát díky výškově nastavitelným stolům. Chceme ale také vytvořit prostředí, které bude více variabilní a členité. Tedy aby v něm byly polouzavřené a uzavřené kanceláře, prostor pro telefonování, pohovky… Firmy chtějí, aby byli zaměstnanci kreativní, flexibilní, reagovali rychle na změny, ale potom jim musí vytvořit zázemí, jež to podporuje. Zrovna v budově, kde sídlí Johnson & Johnson, je spousta zákoutí, kavárna, kde máte možnost s kolegou probrat různé věci na neformální rovině.

Kanceláře dnes ovlivňuje především firemní kultura, kterou chce daná společnost do prostoru vnést. Firmy se více než předtím snaží vytvořit atraktivní prostředí, v němž se v dnešní době potkávají čtyři generace. Jde o to, aby se v prostoru cítila příjemně každá generace a našla si v něm to svoje. Například kuchyň se musí vybrat tak, aby se líbila většině.

Daniel Krška
jarvis_5bd6dc07498e3216c81b977c.jpeg
Foto: HN – Radek Vebr

strategic account manager pro střední Evropu ve společnosti Steelcase

◼ Ve firmě pracuje 21 let.
◼ Vystudoval VŠE v Praze, Fakultu mezinárodních vztahů.

HN: Steelcase v Praze nedávno dodával nábytek do kanceláří společnosti Johnson & Johnson. Jakou roli v tom hrála předchozí zkušenost s vašimi produkty?

V jejich předchozích kancelářích bychom ještě před rokem našli náš nábytek vyrobený v letech 1996 až 2005, protože byl stále funkční. Spíše než technicky ale zestárl morálně. Byli jsme schopni je oslovit novými produkty, které neustále inovujeme. Na trhu dnes rozhodují emoce. V portfoliu Steelcase je větší podíl neformálního nábytku. Kanceláře vyžadují co nejvíce menších jednacích prostor, mohou mít i vyšší sezení. Zaměstnanci si občas potřebují někde odpočinout, znovu se nastartovat, třeba na terase. Dalo by se říct, že 40 procent projektu tvoří zasedačky, neformální kreativní prostředí, kavárna. Vedení firem dnes kreativitu vyžaduje.

HN: Některé globální firmy možnost práce z domova omezují, protože zjistily, že jejich zaměstnanci pracovali méně efektivně. Jak to vidíte vy?

Lidem, kteří jsou součástí týmu a pracují pořád z domova, spousta věcí uniká. Kancelář je destinace, kde se potkáváte s kolegy a kde řešíte problémy. Místo 10 e-mailů je lepší se s kolegou osobně potkat a věc si vysvětlit. Před 10 lety se říkalo, že kvůli práci z domova se budou kanceláře zmenšovat, až nebudou vůbec. Ovšem ukazuje se, že lidský faktor hraje důležitou roli. V kanceláři probíhá neustálá interakce mezi lidmi, práce ve skupinách, vzdělávání a tomu musí být uzpůsoben i nábytek. Proto jsou například stoly v jednacích místnostech na kolečkách. V globálních korporacích dnes pracuje třeba 30 národností a jeden typ židle musí vyhovět všem zaměstnancům. To je důležité v kancelářích, kde lidé sdílejí pracovní místo. Židle se proto dnes unifikují a neměly by mít složité nastavení se spoustou páček.

HN: Jak často si v Česku firmy objednávají výškově nastavitelné stoly?

Vždy záleží na konkrétní firmě. Někdy je to dané korporátně a zavedou se plošně. Potom je ale na jednotlivém člověku, jak často výškově nastavitelný stůl využívá. V Česku dodáváme výškově nastavitelné stoly přibližně do každého třetího projektu, kde tvoří třetinu až 100 procent všech stolů. Někdy je těch stolů v kanceláři jen několik a lidé se u nich mohou střídat. A není to jen věc rozpočtu. Firma třeba z průzkumu mezi zaměstnanci zjistí, jaké procento lidí nechce každý den při práci stát.

jarvis_5bd6dc08498e3216c81b9780.jpeg
Nábytek od firmy Steelcase
Foto: Steelcase