Ve 13 letech začal tvořit webové stránky, o dva roky později už vyvíjel a programoval první počítačovou hru, která měla úspěch. Jmenovala se Doktor Bohuš a v roli doktora jste se snažili zachránit svět. Na začátku tisíciletí ovšem ještě trh s počítačovými hrami nebyl příliš lukrativní, a tak se Michal Ptáček začal věnovat tvorbě webových stránek, portálů i lifestylových webů. Dnes zažívá velký úspěch především se svým zahraničním internetovým webem Officelovin.com, kde představuje nejhezčí a nejmodernější světové i české kanceláře.

"Navštívil jsem stovky kanceláří po světě, v Česku to budou desítky. Většinu prostorů si nefotíme sami, máme přímou spolupráci s architektonickými studii a designéry, kteří prostory nafotí sami, materiály nám poskytnou a my je poté přidáme k nám na web," říká Michal Ptáček.

Mladý podnikatel se věnuje i dalším projektům. V roce 2014 vytvořil s kolegou Václavem Bedřichem portál Czechcrunch, sledující novinky ze světa start-upů a byznysu. Nedávno také založil magazín o společnosti Apple, se svojí ženou zároveň provozuje zahraniční projekty podobné Officelovin, jež se ovšem zaměřují například na restaurační či obchodní prostory.

Založit portál o kancelářích Ptáčka napadlo, když si všiml, že se na tyto prostory a na to, v jakém prostředí zaměstnanci pracují, klade čím dál větší důraz. A protože je programátor a vývojář, v rychlosti vytvořil koncept webu. Tak vznikl Officelovin, který se postupem času ještě vizuálně změnil.

"Na kanceláře jsem se zaměřil, jelikož mám rád design a pěkné věci. Zároveň jsem v tom viděl i dobrou byznysovou příležitost. Vycházel jsem z toho, že architektura je obor, ve kterém je dostatek peněz, takže tam bude možné draze prodávat reklamu. Asi bych to neměl přiznávat, ale dalo by se říct, že to byl z mé strany tak trochu kalkul, ale vyplatilo se. Nechtěl jsem už zkrátka dělat projekty, které by mě neuživily," říká podnikatel.

40 tisíc lidí za jediný den

České společnosti mají na webu asi 80 kanceláří, celkem jich na něm najdete kolem 1800. Většina návštěvníků i prezentovaných kanceláří pochází z USA − z důvodu tamní vysoké koncentrace technologických firem, zejména z oblastí San Franciska, Chicaga, Los Angeles nebo New Yorku. Podle majitele webu je to tím, že si tamní velké technologické společnosti uvědomily, že je potřeba investovat i do kancelářských prostorů. Důležité je to hlavně v době, kdy je nedostatek odborníků a svádí se velký boj o každého vývojáře a programátora. Firmy se proto musí přeplácet a nabízet kromě vysokého platu i něco navíc. Pro zaměstnance je tak důležité také to, v jakém prostředí pracují, zejména pokud nemají pevnou pracovní dobu a v práci tráví i víkendy.

Po roce provozu, v roce 2015, si webu Officelovin všiml americký portál Inc.com. Následně druhý největší web píšící o technologiích a inovačních věcech TheNextWeb.com udělal s Michalem Ptáčkem rozhovor, což výrazně pomohlo čtenosti webu. "V jeden den na web přišlo asi 40 tisíc lidí. Posledním zlomovým bodem bylo, když se Officelovin dostal mezi pět nejlepších produktů na americkém portálu ProductHunt. Ten se stal v posledních letech cílovou destinací pro technologické nadšence. Našemu zviditelnění také pomohla spolupráce s velkými architektonickými studii, která nám jednotlivé materiály poskytují. V současnosti je průměrná denní návštěvnost asi sedm až osm tisíc lidí," doplňuje Ptáček.

Úbytek open spaců

Atraktivita kancelářských prostor v Česku se podle Ptáčka zvyšuje, zejména ve větších městech. V interiérech v porovnání se světem prý příliš neztrácíme. "Moc pěkné prostory má třeba firma STRV v Praze-Karlíně, což je takový kampus typu Silicon Valley. Můj nejoblíbenější kancelářský prostor má ale digitální agentura Bubble," říká.

Situace v Česku by se mohla ještě výrazně zlepšit, jelikož na zdejší trh by měla vstoupit americká společnost Wework, která je největším coworkingovým poskytovatelem na světě. Její prostory jsou řešeny jako moderní open space kanceláře. Mnohé firmy by se podle zakladatele webu Officelovin mohly touto společností inspirovat a začít více investovat do svých prostorů.K většímu zájmu o pěkné kanceláře přispívají zejména mladší generace, které jsou podle Ptáčka výrazně odlišné od těch předchozích. Mladí lidé kladou důraz na zdravou životosprávu a na různé bio- a ekodoplňky.

"Raději si pořídí pár věcí, které jsou kvalitní, designové a dobře fungují," tvrdí. V příštích letech nastane podle Ptáčka znatelný úbytek open space kanceláří. Určité skupině lidí nevyhovují, mají radši vlastní prostor, kam si mohou zalézt a mít tam klid na práci. V otevřených kancelářích to lidé řeší například sluchátky, což ale není ideální řešení.

"Myslím, že si firmy uvědomují, že vizuál není všechno. Více budou vznikat privátní kancelářské prostory, jejichž součástí bude velká plocha pro setkávání. Trendem, který bude dominovat, budou stále více bio- a ekologicky udržitelné kanceláře a budovy. Ostatně můžeme to vidět už teď v Silicon Valley, například u Applu a jeho nového sídla," předpovídá Ptáček.

Stále častější jsou také výškově nastavitelné stoly či společná místnost spojená třeba s barem, kde se přes den mohou zaměstnanci občerstvit a večer zajít na skleničku. V open space kancelářích jsou také populární odhlučňovací místnosti, kde mají zaměstnanci soukromí pro vyřízení telefonátů.

U českých kanceláří naopak zatím postrádá dostatečný důraz na zeleň. "Myslím, že je to hlavně kvůli rozpočtu, české firmy na to zatím z velké části nemají dostatek peněz, i když i to se zlepšuje. Americké společnosti investují do prostorů, kde je hodně zeleně, je to vidět na terasách, často i u výškových budov. Na střechách jsou tak skoro až parky," uvádí Michal Ptáček.

Zdejší společnosti budou ovšem podle něj kopírovat trendy ze zahraničí, pouze se dvou- až tříletým odstupem. Investovat se bude především do udržitelných kanceláří a ubude prosklených prostorů. Větší prostor dostane dřevo a zeleň.

Velký rozdíl mezi USA a Českou republikou vidí rovněž ve spolupráci. U nás si podle Michala Ptáčka zejména tradiční společnosti všechno drží pod pokličkou, zatímco velké firmy ve Spojených státech nemají problém se sejít a vzájemně si poradit.

jarvis_5bd6da07498e3216c81b8ccd.jpeg
Projekt Officelovin mapuje nejlepší kanceláře světa. Je mezi nimi i pražský coworkingový prostor Opero, umístěný v historickém objektu Štencova domu v Salvátorské ulici.
Foto: HN – Václav Vašků
Související