Pracovní místo už dávno neznamená jen stůl a židli v kanceláři. Díky moderním technologiím dnes lidé mohou pracovat v zásadě odkudkoliv: z domova, z kavárny i z vlaku. A místo pro práci zaměstnanci rádi mění i v kanceláři. V řadě firem se například u jednoho stolu střídá více lidí a zaměstnanci si pracoviště vybírají podle aktivity, kterou zrovna dělají.

Tomu se přizpůsobuje i kancelářský nábytek. Vznikají chytrá pracoviště, jež rozpoznají jednotlivé uživatele a automaticky nastaví výšku stolu a židle podle jejich potřeb. Zaměstnance dokážou upozornit i na to, že by měli změnit pracovní polohu. Při dlouhodobém sezení třeba nabízejí možnost práce vestoje.

Objevuje se ale i řada multifunkčních kusů nábytku jako akustické paravány se zabudovanými čističkami vzduchu nebo třeba stoly s integrovanou klimatizací a vytápěním. Trendem je také sezení kavárenského typu nebo speciální nábytek pro společnou práci.

Klíčová je flexibilita a variabilita

"Současná mladá generace má tři hlavní požadavky: maximální flexibilitu, minimální vázanost na konkrétní místo a duševní pohodu. V souvislosti s tím se mění i kancelářské prostředí," říká Jiří Zavadil, ředitel výrobce kancelářského nábytku a doplňků Vitra pro Česko, Slovensko a Polsko.

Nedávno například Vitra představila nový koncept nábytku SoftWork, který počítá s kompletním zrušením tradičních kancelářských stolů a židlí. Místo nich upřednostňuje různá měkká sezení, která umožňují práci s laptopem nebo neformální schůzky na různých místech.

Řada firem dnes také vytváří menší počet pracovních míst, než kolik má zaměstnanců. Důvodem je, že nejvyšší obsazenost u běžné firmy se podle odborníků pohybuje kolem 75 až 85 procenty a průměrná je jen asi 65 procent.

"Výrazně se rozšiřuje variabilita a typologie kancelářského nábytku. Zaměstnanci si mohou vybrat, jestli pro práci zvolí nízké či vysoké sezení nebo třeba odhlučněné boxy. Zároveň se využívají prvky, jež ještě donedávna v kancelářském interiéru nebyly běžné, jako jídelní lounge, barové stoly a židle nebo herní prvky," uvádí Radek Mašinda, šéfdesignér společnosti U1 zabývající se kancelářskými interiéry.

Firmy podle něj také stále častěji preferují nábytek, který budou moci v budoucnu upravovat. "Oblíbený je systémový nábytek, u něhož je možné měnit jeho sestavení, vybavení a komponenty podle toho, jak se vyvíjejí potřeby pracovníků, a případně podle toho, jak budou řešeny kanceláře, pokud se firma přestěhuje," podotýká Mašinda.

Běžné jsou dnes výškově nastavitelné stoly a židle, které lidé mohou přizpůsobit své výšce a stavbě těla. "U našich globálních, ale i lokálních klientů počet prodaných výškově nastavitelných stolů stále stoupá. V některých státech je to dokonce základní podmínka. Velkým trendem je také pracoviště, které nabízí změnu polohy ze sedu na stání," říká Jan Mergl, obchodní ředitel výrobce kancelářského nábytku Techo.

V souvislosti s tím se vyvíjí i design židlí. "Využívají se například židle na principu barové stoličky, jež mohou sloužit jak pro klasickou pozici vsedě, tak pro oporu zad při práci vestoje," uvádí Michal Hotmar z marketingového oddělení společnosti Rim, která vyrábí kancelářský nábytek. Řada firem vestoje také schůzuje, k čemuž slouží vysoké stoly. Díky tomu je možné zkrátit délku porad a zároveň to má pozitivní dopad na zdraví.

Nábytek, který ulehčuje spolupráci

Protože velkou část individuální práce mohou dnes lidé udělat klidně na dálku, je hlavní výhodou kanceláří možnost spolupráce s kolegy. Vzniká tak i speciální nábytek pro týmovou práci. Příkladem jsou výškově nastavitelné multimediální konferenční stoly od nizozemské firmy Diz. Stolovou desku tvoří dotykový displej, kde všichni účastníci jednání mohou pracovat s dokumenty on-line a zároveň je možné je zobrazit například pomocí projektoru nebo TV monitoru.

V interiéru by ale neměla chybět ani místa pro soustředěnou práci a přemýšlení. "K tomu jsou vhodná například křesla či sedačky s vyššími zády, které dokážou navodit pocit soukromí. Některé mají v sobě zabudované i reproduktory, takže můžete poslouchat svou oblíbenou hudbu," uvádí Marie Vlčková, vedoucí designu interiérů ze společnosti Cushman & Wakefield.

Chytrá a zdravá pracoviště

Technologie jsou dnes zakomponovány i do dalších typů nábytku. "Naše mateřská společnost Ahrend nabízí chytré stoly se zabudovanou ventilací a vytápěním, které zajistí optimální teplotu a čerstvý vzduch na pracovišti. O světelnou pohodu se zase postará biodynamické osvětlení umožňující nastavení intenzity a barvy světla. Prostřednictvím bezdrátové nabíječky se navíc každý uživatel může ke stolu přihlásit a ten se automaticky nastaví pro jeho výšku," popisuje Jan Mergl z firmy Techo.

Důležitým trendem je také důraz na zdravé pracovní prostředí. "Před 10 až 15 lety se firmy byly ochotny bavit tak maximálně o ergonomii. Dnes si uvědomují, že zásadní je i akustika, správné osvětlení, výměna vzduchu v prostoru a řada dalších aspektů, které mají vliv na produktivitu a zdraví zaměstnanců," podotýká Mergl.

Jelikož dnes lidé v kancelářích pracují z různých míst, je potřeba řešit ergonomii celého prostoru. "U pracovních stolů je pak zásadní nejen nastavitelnost jednotlivých prvků, ale také to, aby každý zaměstnanec věděl, jak si má výšku stolu, židle a monitoru správně nastavit. Na tom totiž často výsledek závisí," upozorňuje Tomáš Andrejsek, partner ve společnosti Elan Interior, která se zabývá prodejem kancelářského nábytku.

Nábytek může pomoci i s akustikou. Stoly by měly být vybaveny panely s akustickou výplní, která pohlcuje zvuk. Snížit množství ruchu ale pomáhá i čalouněný nábytek nebo doplňky jako koberce, závěsy či květiny.

Roste důraz na kvalitu

Vliv na to, jak se zaměstnanci v kancelářích cítí, mají rovněž barvy. Například pracovní plocha a prostor za monitorem by měly být velmi světlé − bílé nebo šedé. "Je to z toho důvodu, aby nevznikl velký kontrast mezi bílou plochou monitoru a papírů a okolím, což vede k přeostřování očí," říká Radek Mašinda z firmy U1.

Podle Vlčkové ze společnosti Cushman & Wakefield by měl být architekt s volbou barev nejen u nábytku velmi opatrný, protože navrhuje prostor často i pro stovky zaměstnanců, kteří nejen že mají rozdílný vkus, ale může se jednat také o naprosto rozdílné typy osobností.

"Osobně doporučuji volit materiály a barevné kombinace v pracovní části neutrální. Prostory, ve kterých lidé tráví nejvíce času, by neměly být překombinované. Naopak odpočinkové zóny mohou být řešeny v různých barevných odstínech, i proto, aby lidé měli na výběr," radí Vlčková.

Firmy se kvalitou svých kanceláří zabývají také v souvislosti s tím, že právě pracovní prostředí hraje stále větší roli při výběru zaměstnavatele, a to především u mladší generace. "V práci tráví zaměstnanci většinu svého dne. Čím dál častěji tak můžeme pozorovat, že kanceláře jsou vybavené kvalitněji i luxusněji než domov − od židlí a pohovek až po kávovary, hry nebo jídlo v lednici," uvádí Jiří Zavadil ze společnosti Vitra.

Kvalitní kanceláře přitom dokážou nejen přilákat talenty, ale zároveň i zlepšit výkonnost zaměstnanců. "Podle studie Fraunhoferova institutu stoupne v dobře vyřešeném pracovním prostředí produktivita zaměstnanců až o 36 procent," uzavírá Tomáš Andrejsek ze společnosti Elan Interior.