Vaše rasa bude bílá jako sníh − a nyní i s vůní citronu a eukalyptu, ozývalo se z obrazovky České televize v dubnu 1999. Tvůrci pořadu Česká soda si scénkou z koncentračního tábora dělali legraci z reklam na prací prášky. Satirickému vysílání nebylo nic svaté, drsným žertům se nevyhnuli tělesně i mentálně postižení, menšiny všeho druhu, celebrity, ženy ani nejvýše postavení politici.

Mohli by tvůrci něco takového natáčet dnes? Mohli, pokud by se vyrovnali s tím, že u nás v posledních letech realita předbíhá jakoukoliv parodii. A pokud by televize ustála nepochybnou kritiku ze všech stran. V 90. letech ji vydržela a z České sody se stal fenomén, který dodnes sbírá stovky tisíc zobrazení na YouTube.

Zatímco na internetu můžete vesele šířit, co se vám zamane, a i po nejtragičtějších událostech je jenom otázka sekund, kdy někdo přijde s morbidní koláží, televize může na podobnou svobodu zapomenout. Částečně kvůli platné regulaci vysílání, ale také kvůli skladbě publika. Tvůrci Sody už tehdy poslouchali, že to, co dělají, je "hrubé, nekultivované, sprosté, urážející, podbízivé a poameričtěné".

Co by poslouchali dnes, kdyby popíchli některá zvlášť přebujelá politická ega, zesměšnili společenské iniciativy nebo rozložili témata, kolem kterých se může jenom uctivě našlapovat?

Připomeňme, že kvůli jedné nepodařené reportáži v dětských Zprávičkách zasedá školský výbor a za kritické reportáže o politicích poslouchají Kavky jeden návrh na potrestání nebo osekání financí za druhým.

Pokud by dnes vznikly nové díly České sody, měla by sněmovna o čem mluvit od rána do večera, konspirativní weby by nestíhaly chrlit rozzuřené titulky a facebookové účty osobností veřejného života by přetékaly stesky, že Česká televize není jako francouzská Arte.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru