Klienti od bank požadují tři základní druhy služeb: účty, zprostředkování plateb a úvěry. Všechny musí být kvalitní, digitální a nejlépe zdarma. Nové fintech start-upy však chtějí bankám jejich klienty přebrat a zatím se jim to daří. Tradiční banky proto musí nabídnout něco navíc. Příkladem mohou být banky v pobaltských republikách. Mnohé z nich vyrostly díky tomu, že běžným klientům z Ruska poskytují způsob, jak obejít ruskou byrokracii. Nejde o praní špinavých peněz, ale o čistě klientsky přívětivé a užitečné služby.

Lidé nemají rádi měsíční poplatky za vedení účtu, ale přejí si svůj vztah k bance snadno řídit přes internet a mobilní telefon. Klienti nechtějí finančním domům platit za výběr hotovosti v bankomatu ani na přepážce v pobočce. Na službách, které zákazníkům umožňují vkládat a vybírat jejich peníze, banky v současnosti zpravidla nevydělávají. A když ano, tak jen velmi málo v rámci dočasné výjimky z pravidla.

Druhou oblastí základních finančních služeb jsou transakce úzce spjaté s bankovními účty. Jde o zprostředkování plateb za zakoupené zboží či služby a převody peněz mezi různými bankovními účty. Za tyto služby jsou klienti bankám ochotni platit. Musí jít ovšem o malé částky. Klienti převody peněz potřebují opakovaně a často. Z pohledu každého byznysu, včetně bank, jsou pravidelné výdělky v malém vždy dobré.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části článku se mimo jiné dozvíte, jak dlouho se tuzemské banky bránily digitalizaci a vstupu nových hráčů na trh, co klasickým bankách v současnosti hrozí a jak vypadá jejich budoucnost.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se