Od 1. července letošního roku se v Německu zvýšil rozsah zpoplatněných úseků dálnic a silnic 1. třídy pro vozidla nad 7,5 tuny o 40 000 kilometrů, dosud bylo zpoplatněno 15 000 kilometrů. Od ledna se navíc zvýší sazby o 5,2 eurocentu na kilometr.

„Změny na nás dopadly opravdu hodně, náklady na mýto se dosud zvýšily asi trojnásobně a od ledna ještě více,“ řekl ČTK jednatel firmy HZ Truck Michal Hošek.

Výrazné navýšení nákladů na německé mýto potvrdil například i Vladimír Myslík ze společnosti Cargospol. Podle něj v minulosti zákazníci v Německu naplánovali dopravcům trasy tak, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnicích. Výsledkem byl hustý provoz na tamních silnicích první třídy, které však jsou od července zpoplatněny také. Myslík v této souvislosti podotkl, že pro některé dopravní firmy, které dosud využívaly převážně silnic první třídy, může být další zvyšování sazeb likvidační.

Dopravci se proto snaží promítnout zvýšené náklady na mýto do smluv se zákazníky. „Ti o tom ale nechtějí ani slyšet. Posílají nás pryč s tím, že je to náš problém,“ uvedl Hošek a podotkl, že úměrně se zvyšováním mýta se zvyšují i ztráty dopravních firem. Podobné zkušenosti při jednání s klienty má i Myslík, který upozornil, že situaci při vyjednávání navíc komplikuje i konkurence z východu, která zejména díky zahraničním šoférům dokáže nabídnout nižší ceny. Objednatelé proto nehodlají o převzetí nákladů na mýto jednat.

Dopravní firmy nyní jednají o situaci v rámci sdružení Česmad Bohemia. Někteří dopravci žádají po státu uvolnění některých pravidel, například pro přijímání zahraničních pracovníků, případně důslednější kontrolu zahraničních dopravců na tuzemských silnicích. 

Ubývají mezinárodní přepravy

Tuzemským kamionovým dopravcům v posledních letech ubývají mezinárodní zakázky. Zatímco v roce 2015 převezli v rámci mezinárodní dopravy téměř 64 milionů tun zboží, loni to bylo o skoro 36 procent méně. Faktorů, které oslabují tuzemské dopravce na mezinárodním trhu, je podle sdružení Česmad Bohemia několik. Ty hlavní spočívají zejména v nedostatku řidičů a také v politice některých západoevropských zemí.

Podle tuzemských dopravců využívají totiž státy jako Německo, Francie a Belgie nejasné situace kolem postavení řidičů kamionů v rámci politiky EU o vysílání pracovníků do zahraničí a pokouší se zahraniční dopravce vytlačit ze svých trhů. „Děje se tak skrze různé minimální mzdy, zákazy spaní v kabinách, vysoké pokuty a podobně," uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř. Česko proto usiluje o vyjmutí řidičů z unijních pravidel pro vysílání pracovníků.

jarvis_5af03fa6498e2b6119951cbb.jpeg

Dlouhodobý nedostatek řidičů

Nedostatek profesionálních šoférů trápí dopravce dlouhodobě, podle statistik sdružení jich na trhu chybí asi 15 000. V mezinárodní dopravě je situace citelnější o to, že řidiči preferují kratší cesty bez nutnosti zůstávat dlouho mimo domov. Nové řidiče se přitom podle sdružení nedaří lákat ani při zvyšování mezd.

Situace ovšem dopravcům komplikuje i situace trhu na východě Evropy, kde o část zakázek tuzemští dopravci přišli kvůli sankcím uvaleným Evropskou unií na Rusko, a také kvůli nejisté situaci na Ukrajině.

Tuzemské dopravce tak stále více táhne vnitrozemská přeprava, která v posledních letech naopak stoupá. Loňské vnitrozemská přeprava se meziročně zvýšila o více než 35 milionů tun na celkových 418 milionů tun. Díky tomu se zvyšuje i celková přeprava.

Obecná pravidla pro vysílání pracovníků v EU platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. V rámci pravidel by měl platit například princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě. Dopravci by tak museli šoférům dorovnávat mzdu na úroveň hostitelských států, proti čemuž část zemí EU protestuje. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu v rámci silničního balíčku, v němž se snaží najít pro nákladní dopravu kompromis.

Výpadek zahraničních zakázek však kvůli nejisté situaci ohledně vyjednávání silničního balíčku bude nejspíš pokračovat, což potvrdily statistiky prvního pololetí letošního roku. České kamiony v rámci mezistátní dopravy převezly 18,7 milionu tun, meziročně skoro o 17 procent méně. Celková přeprava se díky růstu vnitrostátních tras meziročně o čtyři procenta zvýšila na téměř 211 milionů tun zboží.

Autonomní vozidla mohou řešit nedostatek šoférů

Tuzemským kamionovým dopravcům, kteří se dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů, by mohla v budoucnosti výrazně pomoct autonomní vozidla, uvedl na konferenci věnované novým trendům v nákladní dopravě generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Autonomní systémy by mohly přispět i k větší plynulosti provozu nákladních vozů. V Česku je nyní zhruba 130 000 profesionálních řidičů, k ideálnímu stavu jich schází přes 15 000.

Deficit šoférů se navíc bude podle Hromíře dál prohlubovat, protože současní řidiči stárnou a mladí o toto povolání příliš zájem nejeví. Počet zakázek by měl vzhledem k ekonomickému vývoji po celé Evropě naopak růst.

Hromíř předpokládá, že autonomní vozidla najdou využití na předem definovaných trasách, kde pro ně budou optimální podmínky. Na členitějších cestách by tak stále bylo dostatek prostoru pro klasické řidiče. Nasazení autonomních vozidel očekává nejdříve za 10 až 15 let.

V rámci konference představil aktuální stupeň vývoje autonomních vozů David Chleboun ze společnosti Mercedes-Benz. Jednou z nejžádanějších technologií v současnosti je tzv. platooning, který pomocí elektronického vybavení vozidel udržuje řízení kamionů v seřazených jízdních konvojích.

Kamiony MAN společnosti DB Schenker vyzkoušeli poprvé v praxi Platooning

Od června se takový konvoj digitálně seskupených kamionů pohybuje mezi Mnichovem a Norimberkem. Denně dokážou trasu dlouhou 145 kilometrů zvládnout až třikrát.

Nedostatek řidičů je podle dopravců problém, který se dlouhodobě nedaří řešit pomocí mladých pracovníků ani najímáním pracovníků ze zahraničí. Příliš nepomáhá ani zvyšování mezd, které se podle sdružení v posledních letech každoročně zvyšují o 10 až 15 procent. Průměrná mzda řidiče kamionu ve vnitrostátní dopravě se pohybuje mezi 25 až 30 tisíci korun. U šoférů mezistátní přepravy jsou mzdy zhruba o pět tisíc nižší, protože tito řidiči dostávají ještě diety. Díky nim se jejich plat pohybuje mnohdy i vysoko nad českým průměrem. Do minimálních mezd požadovaných západními státy se ale diety nepočítají.

Související