Do Základní školy Zahradní v Chomutově se hlásí nové děti z romských rodin celoročně. Ve městě krátce bydlí a pak se stěhují jinam. "Jsme takový průtokový ohřívač žáků. Ročně nám ze sedmi set dětí přijde a odejde téměř stovka," řekla HN ředitelka ZŠ Libuše Slavíková. Některé děti vydrží jen tři měsíce kvůli tomu, že jejich rodiče dostávají krátké podnájemní smlouvy.

Škole se s rodinami těžko spolupracuje. Chybí jí i takzvaný sociální pedagog, který by v náročné komunikaci pomáhal. A nejde jen o romské rodiny. "Věnoval by se dětem z rodin, které žijí v nepodnětném prostředí a jsou ohroženy školním neúspěchem," vysvětluje ředitelka.

O peníze na sociálního pedagoga chce škola zažádat z evropských fondů. Profese, kterou vykonávají absolventi speciálního oboru na vysoké škole, nespadá pod zákon o pedagogických pracovnících − školy na ni tedy nedostávají od státu peníze. V současnosti mohou sociální pedagogové na školách pracovat jako odborní pracovníci či asistenti pedagoga. Jenže o místa kvůli nejistému financování není příliš velký zájem. Evropské projekty bývají jednoleté či dvouleté, a navíc po roce 2022 dotace skončí.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Nakolik je dosavadní praxe se sociálními asistenty pro Romy funkční? A jak se na jejich práci dívají odborníci z pedagogického prostředí?
  • Jakým způsobem chce ministerstvo školství zajistit, aby byl těchto asistentů dostatek?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se