Další kroky výrobce známých limonád, vod a dalších nápojů bude po letech zase určovat hlavně rodina Samarasů. Poté, co fond Enterprise Investors, který byl podílníkem Kofoly od roku 2008, rozprodal poslední akcie před pár týdny přes burzu, drží firmu znovu po deseti letech pevně ve svých rukou.

Největším podílníkem Kofoly je společnost AETOS, ovládaná zakladateli Kofoly. Jsou jimi Jannis Samaras, jeho švagr René Sommer a výrobní ředitel René Musila. Silné slovo má také další společník a ředitel nákupu Tomáš Jendřejek. Přišel jako obchodní zástupce hned v počátcích po privatizaci krnovské sodovkárny, na jejíchž základech dnešní Kofola vznikla. Tehdy firmu ještě vedl Jannisův otec Kostas Samaras, jenž před třemi lety zemřel.

Syn a následovník teď tvrdí, že novým cílem je Kofolu omladit, protože potřebuje nabrat dynamiku. "Já jsem si například před třemi lety pořídil včely. A když začne generální ředitel včelařit, pro firmu je to průšvih. Neexistuje nic pomalejšího než včelaření," říká s jistou mírou nadsázky Samaras.

19 značek

nápojů v Česku vyrábí či distribuuje firma Kofola. Vedle stejnojmenné limonády například vodu Rajec, ochucené Vineu nebo Chito a další. Působí i na Slovensku, v Polsku nebo v zemích bývalé Jugoslávie.

40 procent

proti upisovací ceně v prosinci v roce 2015 odepsaly akcie Kofoly ze své hodnoty na pražské burze. Analytici z propadu vinili nízký podíl akcií společnosti na volném trhu. Ten se nyní zvýšil.

Když říká "vždycky jsme byli mladá firma", pojmenovává jeden z důvodů, proč český producent patří mezi největší na středoevropském trhu a proč roky v regionu zdatně konkuruje globálním gigantům, jako je Coca-Cola nebo Pepsi. Postupně proniká také do zdravé výživy s konceptem bister Ugo s nabídkou čerstvých šťáv a zeleninových salátů.

Kofola jde s dobou i jinak. Rychlý technologický vývoj nutí myslet na budoucnost. "I relativně konzervativní byznys, jakým je nápojařina, se může otřást," dokazuje Samaras, že sleduje trendy. "Víme, že všechny scénáře, které vymyslíme, se budou s realitou míjet, ale musíme se tomu vývoji zkusit aspoň co nejvíc přiblížit." Management proto v poslední době více přemýšlí o nových vizích a konkrétních strategiích pro jejich naplnění.

Kdybych nás viděl, dám výpověď

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru