Přes 320 moderních amerických bojových letounů F-35, které jsou v tuto chvíli v provozu po celém světě, prochází kontrolou. První havárie stroje od doby prvního letu v roce 2006 v Jižní Karolíně vedla techniky k podezření na vadnou palivovou přípojku v motorech letadla.

Havárie a následná kontrola bitevníku, který slouží v ozbrojených silách od roku 2015, nebyla jedinou zajímavostí, jež se kolem stroje firmy Lockheed Martin v poslední době odehrála. Letadlo, které se proslavilo zatím spíš vysokými náklady na vývoj (59,2 miliardy dolarů), se stává plnohodnotnou součástí výzbroje řady států. Na jaře letošního roku jeho první bojové použití potvrdil Izrael při svých akcích v Sýrii a Libanonu a na konci září ho poprvé v ostré akci použili Američané v Afghánistánu.

Americký prezident Donald Trump, který o stroji opakovaně a mylně tvrdil, že je "zcela neviditelný", donutil výrobce, aby snížil cenu stroje. Před dvěma týdny americké letectvo uzavřelo kontrakt na nákup dalších 141 letounů, přičemž za jeden zaplatí 89,2 milionu dolarů. To znamená snížení ceny o více než pět procent v porovnání s podobným kontraktem z roku 2017. Už tehdy pod Trumpovým tlakem firma snížila cenu za kus letounu pod 100 milionů dolarů. Nad touto hranicí se drží u modelů F-35, které mohou vzlétnout z krátké dráhy a svisle přistát, nebo ve variantě určené pro paluby letadlových lodí.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte, jak se bude měnit cena F-35 a proč Američané nechtějí, aby se stroj testoval v Turecku.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se