Fincentrum patří v Česku a na Slovensku mezi největší poradenské společnosti. Společnost, kterou založili v dubnu roku 2000 Martin Nejedlý a Petr Stuchlík, dnes prostřednictvím téměř dvou a půl tisíce poradců prodává hypotéky, pojištění či investiční fondy pro většinu bank a pojišťoven. Letos v září koupila Fincentrum švýcarská skupina Swiss Life a nejdůležitějším člověkem ve vedení firmy se po Stuchlíkově odchodu do politiky (byl lídrem kandidátky ANO do pražského magistrátu) stal obchodní ředitel a člen představenstva Filip Duchoň.

Podle něj pojišťovny významně pokročily ve využívání technologií pro své vnitřní procesy a on-line sjednávání pojistek se zatím prosadilo hlavně v cestovním pojištění a povinném ručení. "Pojišťovny naráží na to, že většina Čechů chce s rozhodováním o pojištění majetku a zdraví poradit," říká Duchoň.

HN: Do jaké míry postupuje digitalizace pojišťovnictví z hlediska poradenských společností, které jejich produkty prodávají?

Pojišťovny se snaží dohnat banky, kde začala digitalizace produktů i klientského servisu významně dříve, protože byly pod větším tlakem svých zákazníků služby on-line poskytovat. Velký pokrok pojišťovny však už udělaly zejména u neživotního pojištění. Běžně svým klientům nabízejí přístup ke smlouvě přes internet nebo mobil, možnost změnit si její základní parametry. Do aplikací pojišťoven si klient také může nahrávat a spravovat tu dokumenty související s likvidací pojistných událostí. Postupně se tyto technologie objevují i u produktů životního pojištění. Digitalizace ale mnohem více postupuje ve vnitřních procesech pojišťoven, které se tím snaží zvýšit efektivitu prodeje, než v tom, co vidí klient na svém počítači nebo v mobilu.

Filip Duchoň (47)

Je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze. Po studiích působil dva roky jako marketingový a později generální ředitel společnosti v oboru importu pracovních ochranných pomůcek. V roce 1997 nastoupil do skupiny Provident Financial, kde se propracoval až na pozici obchodního ředitele. Mimo jiné byl zodpovědný za založení a řízení pobočky v Mexiku. V nejvyšším vedení společnosti Fincentrum je od září 2008. Je obchodním ředitelem a vede divizi finančního poradenství. Je zodpovědný za nastavení její strategie a mimo jiné také řídí síť finančních poradců.


HN: Jsou nějaké větší bariéry, které digitalizaci v pojišťovnách brzdí?

Pojišťovny naráží na to, že většina Čechů chce s rozhodováním o pojištění majetku a zdraví poradit. Jednak nechtějí ztrácet čas studiem a srovnáváním často složitých podmínek a výluk, nebo nejsou tak zdatní uživatelé internetu, aby si všechno zařídili on-line, případně chtějí vidět smlouvu na papíře. Specifickou skupinou jsou samozřejmě mileniálové, kteří si častěji všechno rádi zařizují sami on-line. Jenže ti nemají ještě moc majetku a stáří je pro ně daleko, takže se i málo pojišťují.

HN: Co pojišťovny z hlediska dalšího využití technologií podle vašich zkušeností nyní nejvíc zaměstnává?

Pojišťovny pokračují ve vylaďování procesů, které jsou za sjednáváním pojištění. Dále řeší srovnávače, tedy jejich hladší vzájemné propojení, aby odezva pro klienta byla co nejvíc on-line. Analyzují větší objemy dat získaných o klientech a snaží se je promítnout do vylepšení parametrů produktů a také do sazeb svých produktů. Snaží se také, aby prostředí, ve kterém si klient sjednává pojištění, bylo pro něj co nejpohodlnější a internetové aplikace byly srovnatelně intuitivní a snadné, jako je internetové bankovnictví. Kvůli tomu, že na svůj profil v pojišťovně klienti nemají potřebu chodit tak často jako do internetového bankovnictví, řeší pojišťovny často praktický problém klientů se zapomínáním přístupových hesel.

HN: Jaké téma vám v digitalizaci pojištění chybí?

S pronikáním technologií do pojišťovnictví je nutné zvýšit opatrnost klientů. Objevují se například nabídky na pojištění od subjektů, které k tomu nemají oprávnění, a které bez okolků dokonce prohlašují, že za nimi nestojí žádná pojišťovna. Nechci nikoho z nich jmenovat, abych jim neudělal nechtěně reklamu. Obecně platí, že se tváří jako nový start-up a lákají klienty na extrémně, až řádově nižší ceny, než jsou na trhu obvyklé. Když na něco takového člověk narazí, měl by se vždy podívat do registru České národní banky, kde najde všechny subjekty, které pojištění mají oprávnění prodávat. Jinak se vystavuje riziku, že při likvidaci škody nemusí dostat nic. Rozvoj technologií také klade vyšší nároky na výkon dozoru nad pojišťovnictvím ze strany ČNB, aby subjekty fungující bez oprávnění zjistila a postihovala.

HN: Komplikuje současná fáze digitalizace služeb pojišťoven nějakým způsobem život i poradenským firmám?

Možná extrémní, černobílý přístup některých pojišťoven. Možnost on-line sjednávání služeb je jistě důležitá, ale jak už jsem řekl, stále jsou klienti, kteří mají raději smlouvy na papíře než na internetu. Některé pojišťovny se však rozhodly pro sjednávání některých produktů životního pojištění jen v elektronické formě. Ke své škodě pak o takové klienty přicházejí.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru